آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۷
زندگی: ایران
۱۶
خبر

کشف بقایای جادوگری در شهر سوخته

تازه ترین کاوش در شهر سوخته با یافته های متعدد از بقایای شمن ها گرفته تا تیرک های چوبی 5000 ساله همراه بوده، اما شاید جالب ترین این کشف ها، کشف بقایای جادوگران، آینه، عودسوز، سفال و تیرک های چوبی 5000 ساله در اسرارآمیزترین محوطه باستانی ایران است.

خبری که ما آن را از قول حسین مرادی ، سرپرست کاوش در بخش مسکونی شهر سوخته و معاون سرپرست تیم کاوش در این شهر برایتان نقل می کنیم.

مرادی به ایلنا می گوید: تاکنون 18 فصل کاوش در شهر سوخته صورت گرفته و کشفیات آخرین کاو ش ها اطلاعاتی از دوره آغازین استقرار در شهر سوخته در اختیار ما می گذارد. اطلاعاتی درباره سه سنت ساخت سفال و نوع معماری خانه های مردم عادی؛ خانه هایی با اجاق ها، دیوارها و اتاق ها. به احتمال بسیار زیاد، دو نوع اجاق در شهر سوخته داشتیم؛ یکی از انواع اجاق ها در فضای مسقف و البته کوچک تر از سایر اجاق ها و برای پخت و پز بود و اجاق های دیگری هم پیدا کردیم که احتمال می دهیم نقش آیینی داشتند.

درعین حال دو اجاق که در ساختمان 20 پیدا شدند در اتاقی بودند که ویژگی استثنایی داشت؛ چنان که دیوارهای این اتاق به رنگ قرمز اخرایی رنگ آمیزی شده بود. در شهر سوخته فقط همین یک نمونه خانه رنگ آمیزی و نقاشی شده تاکنون پیدا شده که با توجه به این که در گورستان شواهد باستان شناختی از شمن ها یا جادوگرانی که وظیفه درمان را نیز برعهده داشتند به دست آمده، شاید بتوان بین این دو ارتباطی پیدا کرد. در کل وجود شمن ها همیشه در جوامع باستانی و به خصوص جنوب شرق ایران و دره سند بیشتر دیده شده.