آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۳
اقتصاد
۴

معاون حجتی: رویکرد برداشت چوب از جنگل باید کنار گذاشته شود

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از توسعه زراعت چوب به منظور حفاظت و صیانت از جنگلهای کشور خبر داد و گفت: نگاه برداشت چوب از جنگل باید به طورکلی کنار گذاشته شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، خسرو شهبازی در چهارمین جلسه ستاد توسعه زراعت چوب، استفاده حداکثری از توانمندی جوامع محلی برای توسعه زراعت چوب را خواستار شد و افزود: این اقدام می تواند در قالب بند ب ماده 29 مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه خواستار ایجاد ارتباط با بخش تحقیقات جنگل ها و مراتع در توسعه زراعت چوب شد و خاطرنشان کرد: استفاده از گونه های سریع الرشد و ارقام پربازده می تواند قدرت رقابت پذیری و مقرون به صرفه بودن در تولید این محصول را افزایش دهد.

شهبازی با بیان اینکه در استان های شمالی کشور موضوع کشت درختان صنوبر از دیرباز مطرح بوده و می تواند برای جلوگیری از تخریب جنگل ها بسیار موثر واقع شود، خواستار تشکیل ستاد زراعت چوب در این نواحی شد تا با پشتیبانی و حمایت از زارعان، نگاه برداشت چوب از جنگل به کلی کنار گذاشته شود.

وی همچنین در این نشست موضوع واگذاری نهالستان ها به تعاونی های محلی را خواستار شد و افزود: این اقدام اگر به شکل مزایده و با در نظر گرفتن حقوق دولت انجام شود، قطعا می تواند علاوه بر میزان مشارکت پذیری مردم، منافع حاصل از آن را به روستاییان برگرداند.