آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۲۰۷
حوادث
۱۲

حوادث گازگرفتگی در ایران 4 برابر دنیا

گروه حوادث : رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران از افزایش آمار قربانیان گازگرفتگی و آتش سوزی در سال گذشته خبر داد.

غلامرضا بهمن نیا در این باره گفت: 348 نفر در حوادث آتش سوزی و گاز گرفتگی سال گذشته جان خود را از دست داده اند که 213 نفر به علت گاز گرفتگی و 135 نفر در آتش سوزی کشته شدند. یعنی تعداد مرگ ومیر در این حوزه 11.9 درصد افزایش یافته است.  آمارها نشان می دهد که تعداد این حوادث نسبت به سال قبل حدود 4 درصد افزایش یافته است. بیش از 88 درصد این حوادث به دلیل مشکلات مربوط به دودکش ها بوده که باید موردتوجه قرار گیرد. طبق آمار بیش از 90 درصد حوادث مربوط به آتش سوزی و گازگرفتگی از 15 آبان تا 15 اسفند بوده است. همچنین 25.6 درصد از حوادث مربوط به آتش سوزی و انفجار به دلیل عیوب مربوط به بست های شیلنگ گاز است. 21.8 درصد از حوادث آتش سوزی نیز مربوط به پارگی و پوسیدگی شیلنگ ها بوده است. بقیه دلایل نیز مربوط به وسایل گازسوز غیراستاندارد و لوله کشی اشتباه و... است.

بهمن نیا با تاکید بر اینکه در کل دنیا نمونه ای مثل شبکه گاز رسانی ایران نداریم در نتیجه امکان مقایسه آمار حوادث ایران با آمارهای جهانی نیست، اضافه کرد: در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن از برق برای سیستم های گرمایشی استفاده می شود و در بعضی کشورها هم از آب گرم برای گرمایش استفاده می شود و بعضی هم ترکیبی از گاز و برق است. اما اگر کشورهای شبیه ایران را در نظر بگیریم تعداد حوادث ما 4 برابر آنها است.