آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۸
رسانه: رادیو و تلویزیون
۶

روایت زن و مرد نقاش در بوم و بانو

شعله شریعتی، نویسنده سریال «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی در گفت وگو با فارس، درباره این سریال گفت: این سریال تاریخی مربوط دوره پهلوی اول است و یک زن نقاش نقش محوری را در این سریال ایفا می کند که ارتباط مستقیمی با آن دوره دارد.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید در آن دوره حضور اجتماعی زنان در جامعه محدود بوده و اولین تحصیلکرده های زن از کشورهای خارجی به ایران می آمدند. به این دلیل که جامعه داشت به سمت مدرنیته می رفت، زن ها هم در جامعه محدودیت داشتند، اما ما به اندازه نیازمان از حضور این زن در قصه بهره بردیم.

نویسنده سریال روزهای بی قراری درباره این که آیا چنین زنی در آن دوره تاریخی حضور داشته است، گفت: چنین زن هایی در آن دوره زندگی می کردند و ما نقاش هایی را داشتیم که در دانشگاه فرانسه نقاشی خوانده بودند، البته زن سریال ما کپی برداری از آن شخصیت ها نیست. در کل باید بگویم افرادی که نقاشی مدرن را به تدریح پایه ریزی کردند، منبع الهامی برای من در نگارش بودند. این نویسنده نیز گفت: دوره پهلوی اول از 1304 تا 1320 بوده و قصه ما در سال های 1313 روایت می شود.

نویسنده این سریال نیز ادامه داد: نگارش سریال تاریخی مثل بوم و بانو کار ساده ای نبود و نیاز به تحقیق و مطالعه های فراوانی داشت که زمان زیادی را به خود اختصاص داد و همراه اعظم بهروز این سریال را می نویسیم.

وی درباره این که آیا این سریال زنانه است، نیز گفت: نمی توان گفت این قصه زنانه است اما می توانم بگویم شخصیت قوی زن هم دارد. ما نیز به تناسب نیاز قصه به شخصیت های زن داستان می پردازیم. شاید به این دلیل که هر دو زن هستیم بهتر و بیشتر بتوانیم احساس های زنانه را در فیلمنامه منعکس کنیم؛ اما هدفمان این نبود که قصه زنانه باشد.

شریعتی همچنین ادامه داد: این سریال شخصیت های محوری زن دارد و در کنار آنها یک شخصیت قوی زن نیز حضور دارد.

مسعود رایگان و مهدی احمدی، بازیگران نقش های اصلی مرد بوم و بانو  هستند و دیبا زاهدی نیز بازیگر نقش اصلی زن سریال را به عهده دارد که هر دو نقاش هستند.