آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۸
زندگی: فناوری
۱۵

با مشارکت یک دانشگر ایرانی انجام شد

ساخت مکعب های پلاستیکی ضد گلوله با چاپ 3 بعدی

محققان دانشگاه رایس (Rice) به سرپرستی دکتر سید محمد سجادی موفق به ساخت مکعب های پلاستیکی ضد گلوله با فناوری چاپ سه بعدی شده اند که در صورت برخورد یک گلوله با سرعت نزدیک به شش کیلومتر بر ثانیه تنها لایه دوم آن آسیب می بیند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، گروهی 12نفره از محققان دانشگاه رایس در هوستون به رهبری این محقق ایرانی از فناوری چاپ سه بعدی برای ابداع مواد ضدگلوله پلاستیکی استفاده کردند. این مواد جدید می تواند در برابر گلوله هایی که با سرعت 8/5کیلومتر در ثانیه شلیک می شوند، مقاومت کند و بسیار فشرده شده هستند، به طوری که پس از اصابت گلوله از هم نمی پاشد.

این مواد زمانی ابداع شد که محققان تصمیم گرفتند یک ساختار نظری به نام توبولان (Tubulanes) را آزمایش کنند. این ساختار در سال 1372/ 1993 توسط «ری بافمن» شیمیدان دانشگاه تگزاس در دالاس و «داگلاس گالوائو» فیزیکدان دانشگاه ایالتی کامپیناس برزیل پیش بینی شده بود که هر دو از محققان اصلی این مطالعه کنونی هستند. توبولان ها ساختارهای میکروسکوپی نظری متشکل از نانولوله های کربنی با اتصال به هم هستند و محققان درصدد آزمایش آن بودند که ببینند آیا در صورت چاپ سه بعدی این مواد، همچنان این خصوصیات را دارند یا خیر که مشخص شد دارند.

محققان این مساله را با شلیک یک گلوله با سرعت 8/5 کیلومتر در ثانیه به دو مکعب ساخته شده از این مواد ثابت کردند. یکی از مکعب ها از یک پلیمر جامد ساخته شده بود و دیگری از یک پلیمر که با یک ساختار توبولانی چاپ سه بعدی شده بود. محققان گزارش دادند مکعب پلیمر جامد با ترک هایی که در کل ساختار آن پخش شده بود، از این آزمون بیرون آمد، در حالی که مکعب چاپ سه بعدی شده چنین نبود و گلوله فقط توانسته بود تا لایه دوم آن را تحت تاثیر قرار دهد.