آرشیو چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸، شماره ۴۵۱۵
صفحه اول
۱
ارتباطات

اینترنت و رونق کسب و کار

قاسم میرزایی نیکو

کشور در شرایطی خاص قرار گرفته است. وضعیت سخت معیشتی با افزایش قیمت بنزین، برخی شهروندان را به خیابان ها کشانده و همزمان با این اعتراض ها، عده ای خاص نیز به سمت خشونت سوق یافته اند. همزمان با این ناملایمات و تلخی ها، اینترنت که به تعبیری به شریان حیاتی زندگی مدرن و زیست شهری امروز ایران و بسیاری نقاط جهان تبدیل شده، با اختلالاتی مواجه شده است.

اختلالاتی که شاید بهتر آن باشد با اتخاذ تدابیر اندیشیده و عقلایی مدیریت شوند تا مگر آسیب این اوضاع نابسامان و ناملایمات ناشی از آن، بیش از این دامنگیر جامعه نشود.

فراموش نکنیم که اینترنت عاملی بسیار حیاتی و ضروری در ارتباطات در دوره و زمان و در عرصه و جهانی است که ما در آن زندگی می کنیم. ارتباطاتی که می تواند رونق بخش کسب و کار باشد و بر این اساس شاید بتوانند با اتخاذ تدابیری، لااقل زمینه برقراری ارتباطات اینترنتی برای صنوف، بازاریان و گروه های مختلف تولیدی و خدماتی را فراهم کنند.

حال آنکه در مقاطع گذشته و هنگامی که به طور مثال در دی ماه 96 با چنین مسائل امنیتی روبه رو می شدیم، هرگز کلیت ارتباطات اینترنتی مسدود نمی شد، بلکه با انسداد ارتباطات مربوط به تلگرام، واتس آپ و پیام رسان های خارجی، عملا هم از ارسال احتمالی ویدیوها و تصاویر اعتراض ها به بیرون مرزها جلوگیری می شد، هم کسب و کار عموم شهروندان مختل نمی شد. رویکردی که امروز نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا مگر آسیب و ضرر و زیان این اوضاع و شرایط به حداقل برسد.

تجربه اخیر البته نشان داد که می توان با اتکا به ظرفیت های داخلی، در مباحث بانکی، خدمات بیمه ای، آب و برق و... بهره برد، اما با این حال بخش عمده اقتصادمان همچنان مختل شده و با مشکل مواجه می شویم.

با این حساب لازم است تدبیری اندیشیده شود تا بتوان با مدیریت فضا، هم از بروز آسیب ها و هم از ضرر و زیان ناشی از انسداد خطوط ارتباطات مجازی جلوگیری کرد.