آرشیو چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۲۰۸
جهان
۱۷

مبادله زندانیان بین طالبان و دولت کابل انجام شد

گروه جهان : در حالی که در روزهای اخیر رسانه ها از ناکام ماندن طرح مبادله زندانیان بین طالبان و دولت کابل خبر می دادند، این مبادله انجام شد و طالبان دو استاد خارجی یک دانشگاه امریکایی را آزاد کرد و در مقابل کابل هم سه فرمانده طالبان را آزاد کرد. به درخواست امریکا، سه فرمانده طالبان پس از آزادی به قطر فرستاده شدند.

به گزارش الجزیره، منابع دیروز سه شنبه اعلام کردند، سه فرمانده طالبان که آزاد شده اند انس حقانی، مقام ارشد طالبان، حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری هستند که در قبال آزادی دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی کابل آزاد شده اند. تبعیت یکی از این استادها استرالیایی و دیگری امریکایی است.

به گزارش سایت روزنامه افغانستانی هشت صبح، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان درباره این مبادله زندانیان گفت شروع گفت وگوهای مستقیم بین دولت و گروه طالبان و همین طور تشدید نشدن خشونت ها از سوی این گروه شروطی بود که دولت برای آزاد کردن این سه عضو ارشد طالبان گذاشت. اما این مبادله در زمان تعیین شده آن انجام نشد. دولت کابل «رعایت نشدن شروط» از سوی طالبان را دلیل تعلیق مبادله اعلام کرده بود و گروه طالبان امریکا را مقصر خوانده بود.

در نهایت در تماس تلفنی ای که مقام های امریکایی با اشرف غنی داشتند، این مبادله انجام شد اما معلوم نیست که آیا طالبان متعهد به عمل به شروط دولت کابل شده است یا خیر.

تنها یک مقام ارشد طالبان دیروز سه شنبه اعلام کرد، حدود ساعت 10 صبح به وقت محلی دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی را در منطقه نوبهار ولایت زابل افغانستان به نیروهای بین المللی تحویل داده اند. کیوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس امریکایی، دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان در 7 آگوست سال 2016 در شهر کابل ربوده شده بودند. دانشگاه امریکایی افغانستان با انتشار بیانیه ای از خبر رهایی این دو استاد دانشگاه ابراز خرسندی کرد. عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز از آزادی این دو استاد دانشگاه استقبال کرد.