آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

تعداد تفنگداران آمریکایی در عربستان به 3000 نفر افزایش یافت

رئیس جمهور آمریکا شمار تفنگداران این کشور در خاک عربستان سعودی را به 3000 نفر افزایش داد.

«دونالد ترامپ» دستور استقرار تفنگداران آمریکایی بیشتری را در خاک عربستان سعودی صادر کرد. همراه با این نظامیان، رادار و سیستم های موشکی نیز از آمریکا به عربستان انتقال یافته است.

ترامپ در نامه ای به کنگره اعلام کرد، این نیروهای اضافی شامل ناوگان هوایی برای حمایت از عملیات جنگنده های آمریکایی در عربستان و دو اسکادران جنگنده است که نخستین گروه از این نیروها طی چند هفته آتی وارد عربستان خواهند شد.

وی افزود، با احتساب این نیروهای اضافی، تعداد کل پرسنل نیروهای مسلح آمریکا در عربستان، نزدیک به 3000 تن خواهد رسید. ترامپ همچنین گفت، این نیروها مادامی که حضورشان لازم باشد، در عربستان خواهند ماند.

پنتاگون شهریور گذشته مجوز استقرار نیروهای بیشتر آمریکایی در عربستان را صادر کرده است. ترامپ تاکید کرد که ریاض هزینه استقرار نیروهای اضافی آمریکایی را پرداخت خواهد کرد. براساس گزارش رسانه های آمریکایی، برنامه های مربوط به افزایش نیروهای آمریکایی در عربستان، پس از حملات ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو مطرح شده است. اواسط مهرماه «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا که کشورش پس از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت نفتی سعودی آرامکو به شدت تحت فشار قرار گرفته بود، اعلام کرد علاوه بر نیروها و تجهیزاتی که قبلا آمریکا به منطقه اعزام کرده است، دو اسکادران هواپیمای جنگنده و پرسنل وابسته، سامانه های دفاعی پاتریوت و تاد و همچنین 3000 نیروی نظامی به عربستان اعزام خواهند شد. وزارت خارجه روسیه استقرار نظامیان جدید آمریکایی در عربستان را عامل افزایش تنش دانست.

استفاده آرامکو از پهپاد

خبر دیگر اینکه، یکی از مسئولان شرکت «الکترونیک پیشرفته» در عربستان به خبرگزاری «نووسیتی» روسیه گفت که شرکت ملی نفت سعودی (آرامکو) درصدد است که تعدادی پهپاد «باکر» جهت تامین امنیت تاسیسات خود بخرد. این مقام سعودی گفته که پهپادهای مذکور از تولیدات جدید شرکت الکترونیک پیشرفته بوده و این توانایی را دارد که چهار و نیم کیلومتر پرواز کند و در صورتی که حامل تجهیزات باشد، می تواند مسافتی نزدیک به یک و نیم کیلومتر را طی کند. او گفت که شرکت متبوع او سفارش هایی از آرامکو در رابطه با خرید پهپادهای نیروهای مسلح سعودی دریافت کرده و شرکت الکترونیک پیشرفته هم اکنون در حال نو سازی پهپادهای خود است تا متناسب با نیازهای آرامکو باشد.