آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

هزینه افشای حقایق در آمریکا 175 سال زندان برای آسانژ

سرویس خارجی- با قوت گرفتن احتمال انتقال بنیان گذار سایت «ویکی لیکس» به آمریکا، او باید به خاطر افشاگری هایش در باره سیاست های غیر انسانی آمریکا در کشورهای جهان، 175 سال را در زندان بگذراند!

«جولیان آسانژ» استرالیایی الاصل و دارای تابعیت سوئد، که بسیاری از اسناد جنایات آمریکا و هم پیمانانش را از طریق سایت ویکی لیکس افشا کرده است، اگر تحویل مقامات واشنگتن شود، باید 175 سال را در زندان بگذراند.

به گزارش روزنامه«دویچه وله» آلمان، احتمال انتقال آسانژ از انگلیس به آمریکا وجود دارد؛ دادگستری آمریکا خواستار تحویل گرفتن او است و انگلیس با چنین امری موافقت کرده و قرار است در خواست واشنگتن را 6 اسفند آینده مورد بررسی قرار دهد.

دادستانی آمریکا 18 مورد اتهام علیه «آسانژ» مطرح کرده است، از جمله اینکه گفته می شود او به «چلسی منینگ»، سرباز آمریکایی، در ربودن بسیاری از اسناد محرمانه در رابطه با فعالیت های آمریکا در عراق و افغانستان یاری کرده است و چنانچه وی در تمام موارد گناهکار شناخته شود، به «175 سال زندان» محکوم می شود.

آسانژ از آوریل 2019 (فروردین و اردیبهشت امسال) برای سپری کردن مجازاتی 50 هفته ای به خاطر نقض مقررات مربوط به آزادی با وثیقه، در زندان «بلمارش» در شرق لندن نگهداری می شود. «جان شیپتون»، پدر او، با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی پسرش، به «اشپیگل آنلاین» گفته است: «پسرم در زندان دارد از دست می رود.» «نیلس ملتزر»، بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل، نیز پس از انتقال «آسانژ» به این زندان، از آسیب های روانی شدید او خبر داد و گفت: ارزیابی دو پزشک کارشناس در ملاقات با او، حاکی از استرس بالا، ترس و دلشوره مزمن و شوک روحی شدید نزد وی است.

به عقیده بسیاری، تمام این اتهامات پوششی برای جرم اصلی اوست؛ یعنی، افشای حقایق در باره جنایات آمریکا و هم پیمانانش در غرب خاورمیانه. اما، مقامات آمریکایی برای این که به نقض آزادی بیان متهم نشوند، او را به جرائم مبهم و جورواجور متهم کرده اند.