آرشیو پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۳۰
رسانه: شبکه
۷

رقابت تنگاتنگ جانسون و کوربین

شامگاه سه شنبه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار این کشور با جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر نخستین مناظره انتخاباتی خودشان را برگزار کردند. نتایج این مناظره نشان می دهد کوربین توانسته فاصله خود را روز به روز با جانسون کمتر کند.

به گزارش فارس، در مناظره اخیر که شبکه تلویزیونی  ITV  میزبان آن بود رهبران حزب محافظه کار و حزب کارگر بر سر مسائل مختلف از جمله برگزیت، مسائل اقتصادی، نظام بهداشت و سلامت انگلیس و... مجادله کردند. یکی از موضوعات مورد بحث میان جانسون و کوربین این بود که کدام یک در صورت پیروزی در انتخابات برنامه های بهتری برای اداره نظام بهداشت و سلامت انگلیس دارند. کوربین، جانسون را که مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار دارد متهم کرد قصد دارد «نظام بهداشت انگلیس را به شرکت های بزرگ آمریکایی بفروشد.» او مدعی شد بین دولت جانسون و مقام های تجاری آمریکایی مذاکراتی در این خصوص انجام شده است. کوربین افزود: چیزی که از طرح دولت می دانیم - از آنچه آقای جانسون انجام داده جلسات مخفیانه ای است که با آمریکا برگزار کرده. در این جلسات پیشنهاد شده بازار نظام سلامت ما روی شرکت های آمریکایی باز شود. جانسون اما این اتهام را رد کرد و آن را «کاملا نادرست» دانست. او گفت نظام بهداشت انگلیس هیچ گاه به معرض فروش گذاشته نخواهد شد. دونالد ترامپ بارها از نخست وزیری بوریس جانسون حمایت کرده است تا آنجا که بسیاری از رسانه ها جانسون را ترامپ انگلیسی می دانند. قرار است انتخابات زودهنگام در انگلیس در 12 دسامبر (21 آذر) برگزار شود. جانسون درخواست برگزاری این انتخابات را بعد از آن صادر کرد که نتوانست کشورش را در موعد مدنظر خود یعنی 31اکتبر (9آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند.

روزنامه گاردین با توجه به نتایج مناظره جانسون و کوربین نوشت: بر اساس یک نظرسنجی که بعد از مناظره انجام شد حدود 51 درصد جانسون و 49 درصد کوربین را پیروز تشخیص داده اند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرد نتیجه حاصل از نظرسنجی یوگاورمنت که بلافاصله بعد از نخستین مناظره تلویزیونی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار و جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر منتشر شد، گویای رقابت تنگاتنگ این دو است. حتی مدیریت سیاسی مرکز نظرسنجی یوگاورمنت گفته است نتیجه حاصله برای کوربین بهتر است حال آن که نمی توان انتظار داشت در این مقطع، برآوردهای اولیه تاثیری در تغییر بازی سیاسی داشته باشد.