آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۳۰
زندگی: سلامت
۱۴

ریشه استفراغ دائمی در بارداری

صدف دژآلود
منبع: medicaldaily

هایپرمسیسگراویداروم (HG) عارضه ای است که در دوران بارداری بروز می کند. مبتلایان به این عارضه دچار استفراغ دائمی می شوند. به طوری که فرد قادر به انجام امور روزمره نخواهد بود. این عارضه حدود هفته چهارم تا ششم بارداری بروز می کند و بین هفته نهم تا سیزدهم وخیم تر می شود.

استفراغ دائم بدن را کم آب می کند و در طول دوران بارداری موجب کاهش وزن می شود. هایپرمسیسگراویداروم از ویار بیشتر طول می کشد. ویار معمولا پس از سه ماهه اول از بین می رود. استفراغ در برخی مبتلایان به هایپرمسیس تا هفته بیستم بارداری برطرف می شود، اما در همه افراد این طور نیست.

علت بروز چنین علائم شدیدی هنوزکاملا شناخته شده نیست، اما گمان می رود عواملی چون نامتعادل شدن هورمون ها، برای مثال افزایش بیش از حد استروژن یا هورمون اچ سی جی(معروف به هورمون بارداری)، در ایجاد این عارضه موثر باشند. بروز این عارضه در برخی افراد محتمل تر است. به ویژه خانم هایی که دوقلو یا سه قلو باردارند یا در خانواده شان سابقه ابتلا به این عارضه وجود دارد بیشتر در معرض خطرند. کسانی که در بارداری قبلی شان به این عارضه دچار شده اند هم همین طور.

از جمله عوارض هایپرمسیس می توان به کاهش عملکرد کلیه ها و افزایش شدید بزاق اشاره کرد. از آنجا که در این عارضه سطح هورمون بارداری بالاست، احتمال سقط جنین زیاد نیست. ولی در برخی تحقیقات مشاهده شده این عارضه احتمال تولد نوزاد با وزنی پایین تر از حد طبیعی را افزایش می دهد. درمان این عارضه مستلزم مراقبت های پزشکی است.