آرشیو دو‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۴
اقتصادی
۴

دلایل گرانی تخم مرغ اعلام شد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران دلایل گرانی تخم مرغ را اعلام کرد.

ناصر نبی پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و افزود: متوسط نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری 7700 تا 7800 تومان است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ در خرده فروشی ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد، بیان کرد: سازمان حمایت مصوب کرده قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری 8900 تومان معادل شانه ای 17 هزار و 800 تومان باشد و فروش به نرخ شانه ای 20 هزار تومان به معنای فروش 10 درصد بالاتر از نرخ مصوب است.

نبی پور ادامه داد: نوسان نرخ بنزین، قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ را 30 تا 40 تومان افزایش می دهد، ضمن آنکه اختلاف 60 هزار تومانی بنزین بر یک وانت 2.5 تنی تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده ندارد.

وی ازدیاد تقاضا در هفته های اخیر را دلیل اصلی گرانی تخم مرغ دانست و ادامه داد: اگرچه برخی کارشناسان گرانی های اخیر را ناشی از نوسان نرخ بنزین می دانند، اما گرانی تخم مرغ ارتباطی به قیمت بنزین ندارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران متوسط قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را بنابر چهل و یکمین مصوبه ستاد تنظیم بازار را هفت هزار و 740 تومان اعلام کرد و افزود: تولید تخم مرغ مشکلی ندارد. روزانه 2800 تا 2900 تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که به دلیل ازدیاد تقاضا، این میزان در کشور مورد استفاده قرار می گیرد چرا که در صورت مازاد تولید با روند نزولی قیمت در بازار رو به رو بودیم.

وی با اشاره به اینکه خبری از شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان نیست، تصریح کرد: با توجه به برنامه سازمان دامپزشکی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مرغداران، گزارشی از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در واحدهای مرغداری نداشتیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: ما اعلام آمادگی کردیم که اگر سازمان میادین غرفه هایی را در اختیارمان بگذارد، تخم مرغ را به صورت مستقیم و به قیمت هر کیلوگرم 8900 تومان و هر شانه 16 هزارتومان در میادین میوه و تره بار در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم که متاسفانه تاکنون این درخواست مورد موافقت قرار نگرفته است.