آرشیو دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۳۹
زندگی: ایران
۱۶
میراث فرهنگی

کجا نباید درخت کاشت؟

منبع: جام جم دیلی

کاشت بذر و نهال و درخت که عالی است، اصلا هم سفارش بزرگان دین است و هم مورد نیاز کشور نیمه بیابانی و بحران زده مان. اما کجا باید درخت کاشت؛ هر آدم هوشیاری می فهمد که تمام مراتع و جنگل های عریان و کم درخت و هر زمین شخصی مساعد می تواند برای نهال کاری مناسب باشد و اصلا توصیه می شود. اما فکرش را بکنید یک نفر آدم مهربان درخت بکارد، اما درختانش را ببرد روی آثار تاریخی در زمین فرو کند، یعنی روی بقایای معماری یک شهر دوران هخامنشی و اشکانی! شما مسوول بودید چه می کردید؟

اداره میراث فرهنگی خراسان شمالی که صلاح دانسته از این فرد مهربان خلافکار شکایت کند و حکم محکومیتش را از دادستانی شهرستان مانه و سملقان بگیرد.

بقایای شهر باستانی به مساحت 110 هکتار، در محوطه تاریخی ریوی است و علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی می گوید به شخص خاطی و سودجو اخطارهای لازم داده شده بود، با این حال او به کاشت نهال اقدام کرده است. البته او حالا باید تاوان کارش را پس بدهد و تاوانش هم کندن تک تک درختان کاشته شده روی محوطه باستانی است.  

محوطه تاریخی مذکور در سال 1346 ثبت ملی شده و به عنوان یکی از جاذبه های مهم خراسان شمالی قرار است در آینده نزدیک به سایت موزه گردشگری تبدیل شود.