آرشیو سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸، شماره ۴۷۶۷
فرهنگ و هنر
۲۱

کوتاه از فرهنگ و هنر

سومین شب «طراحان ایده» با محوریت حوزه بینارشته ای و حضور خسرو سینایی برگزار می شود. نشریه «طراحان ایده» با همکاری خانه همایش، اقدام به برگزاری رویدادی با محور میان رشته ای کرده است تا ضمن بررسی این مقوله، ناگفته ها و ناشنیده هایی از شیوه نگاه خسرو سینایی به هنر را با مخاطبان خود به اشتراک گذارد. این رویداد امروز ساعت 17 در «خانه همایش» به آدرس خیابان شهید فیاضی (فرشته)، شماره 46 برگزار می شود.

 نمایشنامه «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان با کارگردانی حسین اسدی از چهارشنبه بیستم آذر ماه هر شب ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود. «آبگوشت زهرماری» روایت خان بوشهر است که مدتی است لب به غذا نمی زند و اهالی آشپزخانه تهدید شده اند که اگر غذای باب میل خان را آماده نکنند، اخراج خواهند شد و همین امر آنها را به تکاپو برای تجزیه و تحلیل بی اشتهایی خان می اندازد.  در این نمایش عبد بناری، الهام چنانی، علی نبی پور، میلاد سعیدی، عقیل جماعتی، زینب فخار و امیرمحمد شماسی ایفای نقش می کنند.

 نمایشگاهی از خیال و خلاقیت نقاشان دارای معلولیت به همت سازمان بهزیستی کشور در نگارخانه «خیال شرقی» برپاست. این نمایشگاه شامل 300 اثر از حدود 250 هنرمند است که در طیف های مختلف اوتیسم، کم توانی ذهنی، داون، سی پی (فلج مغزی) و ناشنوا جای می گیرند. آثار این نمایشگاه عمدتا در قالب اکرلیک روی بوم و تعدادی هم رنگ روغن و آبرنگ ارائه شده اند. این نمایشگاه تا 17 آذرماه همه روزه به غیر از ایام تعطیل از ساعت 10 تا 18 در نگارخانه خیال شرقی میزبان علاقه مندان خواهد بود.

 فیلم کوتاه «مگرالن» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم زارعی و نویسندگی پیام سعیدی در بخش رقابتی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه مالت تندیس شوالیه طلایی بهترین فیلم را از آن خود کرد. مریم زارعی که با اولین تجربه فیلم سازی اش در این دوره از جشنواره حضور داشت، دانش آموخته تئاتر از دانشگاه سوره و دانشگاه آلبرتا کانادا است و تجربه کارگردانی و طراحی تئاتر در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی را در کارنامه دارد. این جشنواره یکی از قدیمی ترین و معتبرترین جشنواره های فیلم کوتاه در حوزه مدیترانه و اروپا است که فیلم های حرفه ای، غیرحرفه ای، دانشجویی و غیرتجاری را به رقابت می گذارد.