آرشیو سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۰
فرهنگ: سینما
۱۲

جزئیات اختصاصی جام جم از آلبوم جدید محسن چاوشی در گفت وگو با هادی حسینی ،تهیه کننده آن

بازگشت آقای خاص

صابر محمدی
آلبوم «بی نام»، 303 روز پس از اعلام اولیه، 26 آذر منتشر می شود

حالا دیگر انتشار آلبوم های محسن چاوشی پس از انتظاری توام با سروصدای بسیار، تبدیل به سنت شده است؛ در چند سال اخیر، هر گاه او خبر اولیه انتشار آلبوم تازه اش را به گوش هواداران پرشمارش رسانده، این مخابره اولیه، سرآغاز راهی شده پرپیچ و خم و پر از کش و قوس. اولین بار، سوم بهمن ماه سال گذشته بود که محسن چاوشی همراه با انتشار آن عکس از سر مولانانویس شده اش، نوشت: «قمارباز، نام آلبوم جدیدم به تهیه کنندگی هادی حسینی». حالا از آن روز بیش از ده ماه می گذرد و همین هادی حسینی به جام جم می گوید بالاخره آلبوم در 26 آذر منتشر خواهد شد. آلبوم پیشین محسن چاوشی یعنی «ابراهیم» نیز با سرنوشتی مشابه، 263 روز پس از اعلام اولیه به بازار آمد و حالا آلبوم جدید رکورد تازه ای ثبت می کند و 303 روز پس از اعلام اولیه به دست دوستداران خواننده محبوب خواهد رسید. البته می دانید که دیگر نام آلبوم «قمارباز» نیست و پس از کش وقوس های فراوان بین تهیه کننده و مسوولان موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد، آلبوم «بی نام» نام گرفته است. از هادی حسینی درباره جزئیات تازه ای از این آلبوم و چند و چون های انتشارش پرسیده ایم.

4 روز تا پیش فروش، 2 هفته تا انتشار

آن طور که هادی حسینی می گوید قرار است 16 آذر پیش فروش آلبوم آغاز شود و ده روز بعد «بی نام» به صورت رسمی از طرف شرکت ایران گام به بازار بیاید.

پیش از این هم عنوان شده بود که تهیه کننده با ناشر الکترونیکی آلبوم پیشین اختلافاتی دارد و از این رو، آلبوم با سامانه فروش آنلاین دیگری عرضه خواهد شد، با بیب تیونز.

طرح جلد ساده و عجیب آلبوم

طرح جلد آلبوم «بی نام» روز یکشنبه نه به صورت رسمی بلکه در یکی از صفحات هوادارای محسن چاوشی منتشر شد؛ در نگاه نخست به نظر می رسید این طرح، نمی تواند طرح نهایی باشد اما حالا هادی حسینی به جام جم می گوید، طرح کاور آلبوم همینی خواهد بود که دیده ایم. از او می پرسیم چرا چنین کاور ساده ای را برای آلبوم طراحی کرده اند و آیا نشانه های به کاررفته در آن، با توجه به ممیزی های صورت گرفته به خصوص برای نام آلبوم، مبتنی بر اشاره ای طعنه آلود نیست؟ حسینی ابتدا معتقد است به جای «ساده و ابتدایی» بودن این طراحی بهتر است بگوییم مینی مال است. تهیه کننده «بی نام» می گوید تایید می کند که این طراحی طعنه آمیز است اما می گوید خواسته اند بگویند بیشتر از کاور آلبوم، محتوای آن است که اهمیت دارد.

تبعید شاعر از شیراز به کاشان!

«ایران گام» که ناشر آلبوم «بی نام» است، چندی پیش، یکی از صفحات داخلی کاور آلبوم که فهرست قطعه ها را نشان می داد منتشر کرد اما دقایقی بعد آن را از خروجی سایتش برداشت. نکته جالب آن صفحه، شاعر یکی از شعرهای مورد استفاده در این آلبوم بود؛ فصیح الدین کاشانی. چنین نامی را ما در هیچ یک از تذکره های شاعران ایرانی ندیده بودیم و هیچ شعری نیز از او نیافتیم. از حسینی می پرسیم چاوشی این شاعر را که بر اساس نامش ظاهرا از شاعران کلاسیک ما می تواند باشد از کجا یافته است؟ همان ابتدا می گوید که چنین شاعری وجود خارجی ندارد: «ایران گام آن صفحه را پیش از اصلاح نهایی منتشر کرد و با این که دقایقی بعد آن را برداشت، اما در همان چنددقیقه، تصویر در بسیاری از سایت ها و صفحات هواداری پیچید.

 نام شاعر فصیح الدین شیرازی است. این شعر هم که در آلبوم از او استفاده شده منسوب به سعدی است اما بر اساس بررسی ها انتسابش به فصیح الدین شیرازی درست تر است.

303 روز اشتیاق یا دلزدگی؟

سر و صدا و کش و قوس ها در روند پیش تولید و تولید تا اخذ مجوز و انتشار دو سه آلبوم اخیر محسن چاوشی، باعث شده تا این مراحل طولانی شود و با این که او را به عنوان خواننده ای عزلت نشین و بی حاشیه می شناسیم، حواشی بسیاری را پیرامون آثارش پدید آورد.

 از تهیه کننده «بی نام» می پرسیم این کش و قوس ها به اشتیاق و انتظار بیشتر مخاطبان می انجامد یا به ضرر آلبوم است؟

او هر دو احتمال را ممکن در نظر می گیرد و می گوید: «ممکن است یکسری از مخاطبان دلزده شوند و ممکن است عده ای دیگر مشتاق تر شوند ولی آنچه مسلم است این که ما قصدی در بروز تاخیر انتشار نداریم تا اشتیاق ها را بالا ببریم؛ این ها اتفاق هایی است که می افتد و ما را هم با خود درگیر می کند.»

دیگر لو نمی دهیم

لورفتن قطعات پیش از انتشار آلبوم نیز اتفاقی است که بارها برای آثار محسن چاوشی رخ داده است. حسینی معتقد است این اتفاق برای دیگر اهالی موسیقی هم می افتد اما چون هواداران چاوشی اشتیاق بیشتری برای شنیدن هر چه زودتر قطعات دارند، این ماجرا بیشتر داغ می شود.  حسینی در این میان جواهرات خاندان سلطنتی را مثال می زند که به سرقت رفت و آن اشتیاق را با این اشتیاق مقایسه می کند. می گوید: «هیچ قطعه ای را نمی شود در کامپیوتر خانه پنهان کرد. به هر حال در طول پروسه تولید مجبورید قطعات را به دست کسانی بسپارید، اما چون محسن چاوشی اغلب کارهای آلبوم را خودش انجام داده امیدواریم این اتفاق کمتر از قبل رخ دهد».