آرشیو چهار‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۱
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو با دکتر عباس کریمی، متخصص جراحی فک و صورت

ارتودنسی؛ چرا و چه وقت؟

   فرق بین ارتودنسی و جراحی فک چیست؟

ارتودنسی دندان ها را جابه جا می کند. اگرارتودنسی خوب انجام شود، استخوان ها را هم جابه جا می کند. جراحی باعث صاف شدن فک می شود. اول باید دندان ها با ارتودنسی ردیف شوند بعد از آن جراحی انجام شود. درمان ارتودنسی قبل از جراحی حدود دو سال طول می کشد. دندان ها نباید سریع جابه جا شوند، چون دندان لق می شود. کسی که ارتودنسی کرده اگر بهداشت را رعایت نکند، خود سیم و براکت عامل پوسیدگی دندان می شود. ارتودنسی نمی تواند جایگزین جراحی و جراحی جایگزین ارتودنسی  بشود.

  کسی که ارتودنسی شده، چند وقت یک بار برای ویزیت مراجعه کند؟

به نوع درمان، بیمار و  به این که دندان ها سریع یا کند جابه جا شود بستگی دارد. بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است، چون سیم و براکت روی دندان جسم خارجی هستند. روی اینها مواد غذایی جمع می شود وایجاد پوسیدگی دندان می کند.

  عوارض ارتودنسی چیست؟

اگر ارتودنسی خوب انجام شود عارضه ای ندارد. اگر ارتودنسی خوب انجام نشود، ریشه دندان تحلیل می رود و دندان لق می شود. برای همین منظور افراد به دانشکده های دندانپزشکی مراجعه کنند وطرح درمان را از آنها دریافت کنند.

  فاصله بین ارتودنسی وجراحی چند سال است؟

1، 5/1، 2 سال است. متخصص ارتودنسی وجراح فک با هم باید نظربدهند که برای فرد جراحی انجام شود.

  چرا به کسی که دندان قروچه می کند استفاده از نایت گارد توصیه می شود ؟

دندان قروچه باعث ساییدگی دندان می شود و در سن بالا این اتفاق می افتد. نایت گارد یک وسیله پلاستیکی است که بین دندان های بالا و پایین قرار داده می شودومانع از ساییدگی دندان ها می شود. گاه دندان قروچه آن قدر شدید است که کل دندان ها ساییده شده وتاج دندان از بین می رود. این افراد باید به بخش مفصل گیجگاهی فکی در دانشکده های دندانپزشکی بروند. وقتی این افراد صحبت می کنند و نفس می کشند، این مفصل تکان می خورد وساییدگی ایجاد می شود و دندان قروچه این مشکل را تشدید می کند.

  تعداد دفعات مسواک زدن در ارتودنسی چندبار است؟

مسواک باید نرم بوده و زبر نباشد. فرد هربار غذا می خورد مسواک بزند. روزی سه بار خوب است. مسواک زدن قبل از خواب بسیار مهم است. خمیر دندان هر چه باشد مهم نیست باید فلوراید داشته باشد.