آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۸۱
روزنامه فردا
۱۶
نکته

نقش سیاسی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را در خیابان فاطمی با قیمت 18 هزار تومان می فروشند. هر سوالی از فروشنده هم با این جواب روبه رو می شود که خودم چند هزار تومان ارزان تر خریدم؛ من نباید سود کنم؟

اما در بیشتر شبکه های اجتماعی اعلام شده که این محصول در بسیاری از مناطق بین هشت هزار و 500 تومان تا 14 هزار تومان به فروش می رسد. اینکه چرا این اتفاق افتاده دلایل مختلفی از سرما تا کمبود بنزین مطرح شده است اما انتشار فیلمی از گوجه هایی که برای تغذیه گوسفندان و گاوها رها شده، داغ بسیاری را تازه کرده و این مسئله نیز به بی برنامگی های دیگر منتسب شده است. فارس نیز در بخش پیام های مردمی نوشته در این چند روز که بنزین گران شده است مسئولان محترم قول داده اند بازار را مدیریت کنند. افزایش ناگهانی قیمت گوجه فرنگی نشان می دهد که هیچ آمادگی ای برای کنترل قیمت نیست و اخلالگران بازار از گوجه شروع کرده اند. به نظر شما مسئولانی که نتوانستند قیمت گوجه را مدیریت کنند آیا خواهند توانست بازار را مدیریت کنند و جلوی گرانی اجناس را بگیرند؟

روند افزایش ناگهانی قیمت های برخی از اقلام خوراکی امسال از عید آغاز شده است. یک بار سیب زمینی ها به عراق برده شده و بار دیگر پیاز ناپدید می شود. اما گوجه فرنگی در فرهنگ سیاسی ما نقش بسزایی بازی کرده است، جمله تاریخی که محمود احمدی نژاد درباره ارزان بودن گوجه فرنگی در نارمک - محل سکونتش در آن سال ها - گفته بود، در ذهن ها مانده است.