آرشیو پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸، شماره ۷۲۲۱
جهان
۹
همسایگان

حمله راکتی به پایگاه نظامی امریکا در عراق

گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق سه شنبه شب از برخورد 5راکت به پایگاه عین الاسد در استان الانبار خبر داد. این پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای امریکایی است و در روزهای اخیر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا از این پایگاه دیدار کرده بود. به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز، اصابت 5 راکت به یک پایگاه نظامی امریکایی مستقر در خاک عراق اگرچه بنا بر اعلام منابع عراقی هیچ کشته و زخمی نداشت اما به خاطر اهمیت این پایگاه و حضور مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در این پایگاه در روزهای اخیر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. بویژه اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ اطلاعی مبنی بر محل شلیک این راکت ها به پایگاه الاسد منتشر نشده بود.

سه شنبه شب همچنین گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق از دستگیری ابوخلدون، معاون ابوبکر بغدادی، رهبر سابق داعش خبر داد و در بیانیه ای آورد: طبق اطلاعات دقیق، نیروهای پلیس الحویجه در استان کرکوک توانستند تروریست برجسته ملقب به «ابو خلدون» را در یکی از آپارتمان ها در منطقه «اول مارس» بازداشت کنند. ابو خلدون کارت شناسایی جعلی به نام «شعلان عبید» همراه داشت. ابو خلدون که معاون بغدادی بود، پیشتر پست فرمانده نظامی استان صلاح الدین را نیز برعهده داشت. نام واقعی ابوخلدون «حامد شاکر سبع البدری» و پسرعموی بغدادی است.

این حوادث امنیتی در عراق در حالی رخ داد که در حیطه سیاسی هم این کشور دچار بن بست جدی شده و پارلمان عراق دیروز چهارشنبه برای برهم صالح ضرب الاجل 15 روزه برای تعیین نخست وزیر جدید تعیین کرد. دور از انتظار نیست اگر برهم صالح نتواند در فرصت 15 روزه نخست وزیر معرفی کند زیرا ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر دیروز انصراف مکتوب خود را از معرفی نامزدی برای پست نخست وزیری تقدیم برهم صالح کرد. سائرون بیشترین کرسی را در پارلمان دارد.

فراکسیون های پارلمانی عراق از سه شنبه شب نشست های خود را برای بررسی چارچوب نهایی قانون انتخابات عراق و قانون کمیسیون انتخابات عراق با حضور نمایندگان سازمان ملل آغاز کرده اند تا به گفته محمد الحبوسی، رئیس پارلمان عراق، خواسته های تظاهرات کنندگان در این دو قانون بخوبی گنجانده شود. در حال حاضر مهم ترین معضل سیاسی عراق خالی بودن کرسی نخست وزیری و به تبع آن نبود دولت است؛ هرچند که برخی منابع سیاسی این کشور از ابراهیم محمد بحرالعلوم، وزیر سابق نفت این کشور به عنوان یکی از گزینه های جدی این پست یاد می کنند.