آرشیو پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸، شماره ۴۷۶۹
فرهنگ و هنر
۱۴

روایت سالار عقیلی از دلایل ماندگاری شجریان و بنان

ضبط تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «وارش» به کارگردانی احمد کاوری با حضور سالار عقیلی و پیمان خازنی به پایان رسید. به گزارش «ایلنا» سالارعقیلی درباره این همکاری گفت: همزمان با دیدن بخش هایی از این سریال و حضور پیمان خازنی در مقام آهنگساز علاقه مند شدم این پیشنهاد را بپذیرم. از آنجا که قبلا با این آهنگساز خوش ذوق موفق به ارائه آثاری مطلوب شده بودم. امیدوارم که این اثر بتواند جمعیت جدیدی از مخاطبان را به سمت من و موسیقی ملی ایران بیفزاید.

عقیلی درباره اینکه این روزها خواننده های موسیقی سنتی به سمت خواندن آثاری با درون مایه پاپ رفته اند، اظهار کرد: استادانی چون زنده یاد غلامحسین خان بنان و محمدرضا شجریان بیشتر از نیم قرن در یک مسیر هنری گام برداشته اند و همین موجب ماندگاری نام و آثارشان شد.  وی گفت: در مسیر ماندن خیلی مهم است و من هم تلاش می کنم مسیری را که از آغاز آموخته ام، پی بگیرم و طبق همان زیبایی شناسی پیش بروم. پیمان خازنی که پیش از این آلبوم به «یاد من باش» را با سالار عقیلی روانه بازار کرده است، درباره این همکاری گفت: من به واسطه کامبیز دارابی مجری طرح به این پروژه دعوت شدم و پس از تماشای قسمت های اولیه سریال وارش متوجه شدم که با یک سریال کاملا ایرانی مبتنی بر اصالت های فرهنگی مواجهم که در دل آن پرداختن به فرهنگ ایرانی در چند دهه اهمیت فراوانی دارد. این مساله علاوه بر جذابیت های پنهانش چالش های بزرگی برای من داشت. این آهنگساز درخصوص بافت موسیقایی اثرش افزود: در تیتراژ آغازین و پایانی این سریال از ژانر موسیقی ارکسترال بهره برده ام. دلیلش هم این بود که ماجراهای رخ داده در وارش مربوط به دهه های 20 تا 60 شمسی است و طبیعی است که در چنین حالتی تاریخ و حماسه پررنگ می شوند.  او ادامه داد: برای ساخت موسیقی چنین اثری لازم است علاوه بر استفاده از سازهای ارکستر سمفونیک رویکردی ملی و هویتی داشت. نمونه بارز چنین آثاری بدون هیچ تشبیه و مقایسه ای در آثار زنده یاد استاد مرتضی حنانه و استاد فرهاد فخرالدینی قابل ملاحظه است.