آرشیو شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

انتقال مشکوک شیخ زکزاکی به زندان ایالت کادونا

شیخ «ابراهیم زکزاکی» و همسرش با حکم دادگاه عالی نیجریه، به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل شدند. کمیسیون حقوق بشر اسلامی این جابجایی را در حد حکم اعدام برای آنها دانست.

جنبش اسلامی نیجریه ضمن انتشار پیامی در حساب توئیتری خود، اعلام کرد: «شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش با وجود بیماری، به زندان مرکزی کادونا منتقل شدند». زکزاکی باید تا موعد برگزاری دادگاه خود، در این زندان بماند. جلسه دادگاه وی پنج بهمن آینده برگزار خواهد

شد. «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» نیز ضمن انتشار بیانیه ای اعلام کرد، انتقال زکزاکی به زندان مرکزی کادونا، می تواند امضای حکم اعدام وی باشد.

ارتش نیجریه ضمن یورش به «حسینیه بقیه الله» (عج) در شهر «زاریا» در آذر سال 94، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند. در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود، صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. در این یورش، شیخ زکزاکی شدیدا زخمی شده و سه پسر وی نیز به شهادت رسیده اند. سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یکسال قبل از آن، یعنی در روز قدس سال ،1393 با شلیک گلوله توسط پلیس این کشور ، شهید شده

بودند.برخی رسانه ها شمار افراد به شهادت رسیده طی حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا دو هزار نفر هم اعلام کرده اند. دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده است. اکنون وضع سلامت زکزاکی در شرایط بحرانی قرار دارد و حتی او بینایی یکی از چشم ها خود را از دست داده است.

طی ماه های اخیر مردم نیجریه بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور، خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده اند، اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تجمعات را سرکوب کرده اند. گفتنی است، این کشور تحت تاثیر القائات آل سعود در محدود کردن شیعیان قرار دارد.