آرشیو شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

آمریکا

رویترز: مجلس سنای آمریکا که قرار بود بر سر تصویب قطعنامه ای به منظور به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ترک های عثمانی در حدود یک قرن پیش رای گیری کند، در پی اقدام یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی از این رای گیری باز ماند.«کوین کرام» همان سناتور جمهوری خواهی است که جلوی رای گیری در مجلس سنا برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنی ها توسط ترکان عثمانی را به بهانه نامناسب بودن زمانبندی این رای گیری و همزمانی اش با یک سری تعاملات حساس ترکیه با آمریکا گرفت.

دو ماه پیش بود که مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات ها قرار دارد، قطعنامه به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه را با 405 رای موافق مقابل 11 رای مخالف، به تصویب رسانده است.

ترکیه

آناتولی: در ادامه اقدامات دولت ترکیه علیه مخالفان و پاک سازی این کشور از اعضای گروه وابسته به «فتح الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، 74 نفر در روز جمعه بازداشت شدند. پلیس ترکیه به دستور دادستانی آنکارا، آنها را در 21 استان بازداشت کرد. این افراد همچنین، به استفاده از نرم افزار «بای لاک» -برنامه مورد استفاده عوامل «گولن» در شب کودتا- متهم شده اند. مقامات ترکیه می گویند عوامل کودتای سال قبل و پس از آنکه گروه های ارتباطی آ ها در شبکه اجتماعی «واتس آپ» لو رفته بود، از نرم افزار «بای لاک» برای هماهنگی استفاده کرده اند.

سوریه

فارس: منابع خبری سوری از حمله به یکی از پایگاه های غیرقانونی نظامیان تروریست آمریکایی در شرق سوریه خبر دادند. شبکه خبری «الاخباریه» گزارش داده که افراد ناشناس به پایگاه غیر قانونی آمریکا در میدان نفتی «العمر» واقع در شمال شرق استان دیرالزور (شرق سوریه) حمله کردند.این منابع همچنین تاکید کرده اند که نیروهای اشغالگر آمریکایی مجبور شدند برای مقابله با افراد مهاجم ، از توپخانه استفاده بکنند. هنوز مشخص نیست که این افراد چه کسانی بودند و جزئیات بیشتری از نحوه این حمله منتشر نشده است.

روسیه

اینترفاکس: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، گفته که کشورش آماده است تا پایان سال جاری میلادی پیمان کنترل تسلیحات هسته ای موسوم به استارت نو را بدون شروط اضافی یا مباحثات بیشتر، تمدید کند. پیمان استارت نو که فوریه آینده (بهمن-اسفند) منقضی می شود، آخرین پیمان مهم کنترل تسلیحات هسته ای میان روسیه و آمریکاست.