آرشیو یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۹
اخبار کشور
۳

قم سوگوار رحلت حضرت فاطمه معصومه (س)

شهر مقدس قم در سالروز رحلت جانسوز حضرت فاطمه معصومه(س) سوگوار شده و قشرهای مختلف مردم با برگزاری آیین های مختلف مشغول سوگواری و عزاداری هستند.

در این روز حزن انگیز، شهر کریمه اهل بیت (ع) یکپارچه سیاهپوش است و عزاداران از سراسر کشور با حضور در این مکان مقدس در سوگ حضرت فاطمه معصومه(س) سر و سینه می زنند و سوگنامه فراق می خوانند.

هیئتهای عزاداری در قالب دسته های سینه زن و زنجیرزن از قم و سایر مناطق کشور، در حرم بانوی آب و آیینه اجتماع کرده اند و با عزاداری خالصانه خود گوشه ای از ارادت و عشق به خاندان اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشته اند.

 خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مردم مومن  و متدین قم نیز در «بیت النور»(محل اقامت حضرت معصومه(س) در زمانی که در شهر مقدس قم سکونت داشتند) اجتماع کرده و ضمن حرکت به سمت حرم مطهر با مرثیه سرایی مداحان اهل بیت به عزاداری مشغول هستند.

 صحن ها و شبستان های مختلف حرم مطهر این بانو مملو از جمعیتی داغدار است که ضمن عزاداری، زیارت نامه حضرت معصومه(س) را قرائت می کنند، همچنین سخنرانان گوشه هایی زندگانی و شخصیت گوهربار خواهر گرامی امام هشتم را تبیین می نمایند.

آیین های عزاداری سالروز رحلت کریمه اهل بیت(س) در مساجد، تکایا، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی و شهرهای تابع قم در حال برگزاری است. زائران غیر ایرانی از ملیت های مختلف نیز با حضور در کنار مضجع شریف کریمه اهل بیت (ع) و برگزاری عزاداری سنتی عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان دادند. 

در مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان مهدی(عج) نیز آیین های مختلف عزاداری سالروز رحلت حضرت معصومه(س) درحال برگزاری است، و زائران آمده اند تا این مصیبت بزرگ را به امام زمان(عج) تسلیت بگویند. مراسم شمع گردانی و عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) نیز دیشب بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد.

برپایی ایستگاه های صلواتی و پذیرایی از عزاداران و زائران حضرت معصومه(س)، برپایی غرفه های فرهنگی از جمله برنامه های سالروز رحلت حضرت معصومه(س) در قم است.