آرشیو یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۹
اقتصادی
۴

قیمت نفت با توافق اوپک بالا رفت

بهای جهانی نفت پس از اعلام تصمیم اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت بالا رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، پس از آنکه اعضای اوپک و متحدان نفتی این گروه بین المللی در نشست روز جمعه توافق کردند تا 1.7 میلیون بشکه از عرضه نفت به بازار جهانی بکاهند، همین امر باعث شد قیمت نفت مثبت شود.

اوپک از ابتدای سال 2017، 1.2میلیون بشکه از عرضه خود به بازار جهانی کاسته بود که براساس توافق کنونی علاوه بر این رقم 500 هزار بشکه دیگر نیز از عرضه اوپک به بازار کاسته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت رو به افزایش است و هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز 64.07 دلار به فروش رسید که نسبت به روز پنجشنبه 68 سنت افزایش داشت و نسبت به ظهر جمعه حدود یک دلار بالا رفت.

قیمت نفت آمریکا نیز 53 سنت نسبت به روز پنجشنبه بالا رفت و به مرز 59 دلار رسید.

به گزارش ایسنا، گروه اوپک پلاس شامل کشورهای اوپک و غیراوپک در نشست رسمی روز جمعه در وین تصمیم گرفتند کاهش 500 هزار بشکه ای از اول ژانویه سال 2020 اعمال شده و تا مارس ادامه پیدا کند. این گروه سیاست تولید نفت خود را در یک نشست فوق العاده که روزهای پنجم و شش مارس برگزار می شود، بازبینی خواهد کرد.

از 500 هزار بشکه در روز کاهش جدید، اوپک 372 هزار بشکه در روز و کشورهای غیراوپک 131 هزار بشکه در روز را برعهده خواهند گرفت.

انتظار می رود این کاهش تولید، افزایش عرضه از سوی کشورهای غیراوپک به خصوص آمریکا را جبران کند. از میان 14 عضو اوپک، 11 کشور در توافق کاهش تولید مشارکت دارند در حالی که ایران، لیبی و ونزوئلا معاف هستند. متحدان اوپک هم شامل روسیه، جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان جنوبی و سودان هستند.