آرشیو یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۹
معارف
۷

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

استفاده از داروهای اضافی بیمه تامین اجتماعی
س) پدر و مادر بنده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و دکتر برای آنها قرص هایی تجویز کرده است که در حال حاضر یا آن قرص ها را مصرف نمی کنند یا تعداد قرص ها زیاد است. می خواستم بدانم با توجه به اینکه بنده عضو بیمه تامین اجتماعی نیستم آیا اجازه دارم از قرص های اضافی و یا حتی غیر اضافی آنها استفاده نمایم؟

ج) تابع مقررات بیمه است.

هزینه تشخیص سلامت از حق بیمه
س) اینجانب کارمند و مشمول بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی می باشم و وجهی که به این دو مرجع از محل حقوقم پرداخت می شود، تحت عنوان پوشش بخشی از هزینه درمان می باشد. آیا استفاده از مزایای این دو بیمه، به منظور پرداخت قسمتی از هزینه تشخیص صحت و سلامت، به لحاظ شرعی صحیح می باشد؟

ج) ملاک در این گونه امور، قانون و مقررات مربوطه می باشد و باید طبق آن عمل شود.

فرزندخواندگی کودکان بهزیستی
س) اگر زوجی پسری داشته باشند و به دلایلی بخواهند دختر بچه ای از بهزیستی به عنوان فرزندخواندگی قبول کنند. با چه شرایطی می توانند محرمیت این فرزند را فراهم کنند؟

ج) اگر کودک، دختر بچه زیر دو سال و شیرخوار باشد و مادر این پسر هم شیرده باشد، چنانچه با شرایط رضاع مکتوب در رساله امام راحل(ره) به آن دختربچه شیر دهد، آن دو بچه به هم محرم می شوند و نیز این دختر به پدر آن پسر، محرم می شود.

 س) اگر کودکی را از بهزیستی به فرزندی بگیریم، آیا پس از بلوغ کودک، به پدر و مادر از لحاظ شرعی نامحرم است؟

ج) صرف فرزندخواندگی موجب محرمیت نمی شود و بدون تحقق اسباب محرمیت، این کودک به پدر و مادری که او را بزرگ کرده اند، نامحرم می باشد.