آرشیو یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۴۷۷۱
بانک و بیمه
۱۳

رکورد اشتغال زایی ماهانه در آمریکا

اقتصاد آمریکا در شرایطی وارد یازدهمین سال رشد اقتصادی مثبت متوالی خود می شود که عملکرد بازار این کشور در یکی از کم نظیر ترین سطوح تاریخی خود قرار دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، طبق اعلام وزارت کار این کشور، در ماه نوامبر 266 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است که در طول 10 ماه اخیر بی سابقه بوده است. بخش بهداشت و درمان با اشتغال زایی برای 60 هزار و 200 نفر، بیشترین نقش را در ثبت این روند نیرومند داشته و بخش تولید با ایجاد 43 هزار فرصت شغلی در رده بعدی قرار دارد.

کریس لوو، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه «اف اچ ان فایننشال» گفت: گزارش بسیار نیرومندی بود و شاهد افزایش محسوسی در سطح دستمزدها نیز بودیم.

به عقیده برخی از کارشناسان، استحکام بازار کار باعث خواهد شد دولت ترامپ دست بالاتر را در مذاکرات تجاری با چین داشته باشد. پیش تر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که این کشور برای رسیدن به توافق تجاری با چین عجله ای ندارد و شاید رسیدن به توافق به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده موکول شود. اقتصاد آمریکا برای حفظ نرخ بیکاری در محدوده کنونی خود نیاز به اشتغال زایی برای 100 هزار نفر در هر ماه دارد. تا پایان نوامبر نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان با 1/  0 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 5/  3 درصد رسیده است که از دسامبر 1969 تاکنون بی سابقه بوده است. طی این مدت نرخ مشارکت در بازار کار با 1/  0 درصد کاهش به 2/  63 درصد رسیده است. به طور متوسط در بازه زمانی 1948 تا 2019، نرخ بیکاری آمریکا معادل 74/  5درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری مربوط به نوامبر 1982 با 8/  10 درصد و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز مربوط به می 1953 با 5/  2 درصد بوده است.