آرشیو یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خیز آرژانتین برای نزدیکی به ایران با حذف نام «حزب الله» از لیست گروه های تروریستی

رئیس جمهوری جدید آرژانتین قصد دارد جنبش حزب الله لبنان را از لیست سازمان های تروریستی خارج کند، اقدامی که می تواند روی برخی کشورهای منطقه آمریکای لاتین، از جمله برزیل، تاثیر بگذارد.

از آرژانتین خبر رسید که «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری جدید این کشور، قصد دارد جنبش حزب الله لبنان را از لیست گروه های تروریستی خارج کند. این اتفاق، می تواند کشورهای آمریکای لاتین را تحت تاثیر قرار دهد و در راس این کشورها، برزیل با بیش از 185 میلیون نفر جمعیت، در راس قرار دارد.

منطقه آمریکای لاتین، از لحاظ سیاسی، یک منطقه بسته محسوب می شود، بدین معنی که اگر تحولی در یک کشور رخ دهد، این تحول بر کشور های دیگر نیز تاثیر خواهد گذاشت. به همین خاطر، چیزی که قرار است در آرژانتین رخ دهد، واشنگتن را به شدت نگران خواهد کرد.

پیش از این، «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهور سابق آرزانتین، که در برابر فرناندز شکست خورده است، حزب الله لبنان را در لیست سازمان های تروریستی این کشور قرار داده بود. وی امروز پست ریاست جمهوری را ترک خواهد کرد.

کارشناسان با اشاره به خیز فرناندز در خارج کردن حزب الله از لیست مذکور، می گویند که آرژانتین به زودی روابط با ایران را نیز گسترش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، نامزد احتمالی پست وزارت کشور دولت جدید (فرناندز) نیز گفت: افزودن حزب الله به لیست سازمان های تروریستی، به منزله به جان خریدن مشکلی است که نیازی به آن نداریم، این اقدام با اصرار آمریکا انجام شد، تروریسم مشکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است نه مشکل ما.

مطبوعات آرژانتین بر این باورند که این کاندیدا نمی تواند چنین اظهارنظری را بدون چراغ سبز رئیس جمهورجدید یا «کریستینا کرچنر» معاون او، بیان کرده باشد.

همچنین مطبوعات آرژانتین اعلام کردند، رئیس جمهور منتخب ماه گذشته میلادی در دیدار با سفیر رژیم صهیونیستی، او را در جریان این تصمیم خود قرار داده و این مسئله موجب خشم این رژیم شده است.

برخی کشورهای آمریکای لاتین که تحت حاکمیت احزاب «لیبرال محافظه کار» هستند، تابستان گذشته تصمیم گرفتند حزب الله را سازمانی تروریستی قلمداد کنند، آرژانتین نیز چنین تصمیمی گرفت و پس از آن، پاراگوئه به این کشورها پیوست. اما برزیل از آن زمان تا کنون، در حال بررسی این طرح بوده و هنوز آن را اعلام نکرده است. احتمالا با انصراف آرژانتین، برزیل نیز برای تصمیم گیری در این زمینه، مردد خواهد شد.