آرشیو یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۴
سیاست: داخلی/خارجی
۲
یادداشت

ضرورت بازخوانی رسالت جریان دانشجویی

محمدحسین صبوری

همواره آن نگاه آرمانی و توقعی که از جنبش دانشجویی انتظار می رود نگاه عدالتخواهانه به همه مسائل موجود در جامعه بوده است؛ چرا که تشکل های دانشجویی از رهگذر همین نگاه، پیگیری اولویت های نظام را به صورت محسوس و ملموس و نه صرفا در حرف و سخن، در راس فعالیت های خود قرار می دهند.

به صراحت می توان گفت کارایی و تاثیرگذاری که جریان دانشجویی می تواند در مبارزه با فساد، تبعیض، استکبارستیزی، اشرافیت و... داشته باشد را حتی بسیاری از نهادها یا مجموعه های دیگر نمی توانند داشته باشند، چرا که حریت جریان دانشجویی همان چیزی است که نقطه تمایز آن با مجموعه های دیگر به حساب می آید.

لذا آن هنگام که جریان دانشجویی چوب حراج به حریت و استقلال خود می زند، دیگر نمی توان توقع تاثیرگذاری و گفتمان سازی را در مبارزه با مفاسد و پیگیری مطالبات مردم بدون نگاه کاسب کارانه از آنها داشت. جریان دانشجویی باید در مورد هویت واقعی و رسالت حقیقی خودش یک بازخوانی داشته باشد تا بتوان آسیب شناسی از درون داشت و ببینیم آیا با این روند می توان تاثیرگذار بود یا این که یک زمین بازی برای جریان دانشجویی ایجاد شده و فقط باید در آن بازی کند.

جنبش دانشجویی اگر خواهان آن است که به عنوان جریانی محافظه کار، بی خاصیت و منفعل شناخته نشود باید همواره نسبت به آینده کشور و جریانات و فضای اجتماعی وسیاسی احساس مسوولیت و اعلام موضع کند و عملکرد خود را مطابق با اعلام مواضعش پیش ببرد، لذا در همین خصوص باید همواره بکوشد تریبون همیشگی و صدای رسای مطالبات و دغدغه های مردم باشد.

جریان دانشجویی با توجه به آرمان ها و کارایی خود می تواند در انتقال مطالبات مردمی به مسوولان و تحلیل و نقدهای کارشناسی شده نسبت به وضعیت جامعه و مردم نقش موثری ایفا کند.

این جریان برای موفقیت در پیشبرد مطالبات مردم، راهی جز مسیر حریت و نمایندگی مستقیم و واقعی اعتراضات و مطالبات اقشار گوناگون ندارد. حال این نمایندگی به تناسب شرایط و موضوع، هم می تواند در قالب حضور میدانی باشد، هم در قالب گفتمان سازی ها و تشکیل بسترهای مناسب جهت انتقال پیام قشر مدنظر به حاکمیت.

متعاقبا با وجود چنین فضاسازی، نگرانی همیشگی برای تفکیک مردم از کسانی که همواره سعی در انحراف مطالبات مردم دارند، برطرف شده و صدای مطالبات به حق مردم راحت تر به گوش می رسد.