آرشیو یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۴
فرهنگ
۹
حرف حساب هفته

پژمان بازغی از پرداخت مالیات هنرمندان می گوید

تعیین مالیات با معیار حدس و گمان

هنرمندان باید مالیات بپردازند یا نه؟ این سوالی است که طی یکی دو هفته گذشته حواشی بسیاری ایجاد کرده و هنرمندان و مسوولان هم درباره اش اظهار نظرهای متفاوتی داشته اند.

هر چند با دستور مستقیم محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قرار شد معافیت مالیاتی هنرمندان پابرجا بماند، اما حالا پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون که اجرای برنامه پرمخاطبی چون «کودک شو» را هم در کارنامه خود دارد، روز گذشته اظهار نظرهای جالبی درباره این موضوع کرده است.

او در گفت وگو با خبرگزاری آنا، با پرداخت مالیات از سوی هنرمندان موافقت و در کنار این موضوع اما و اگرهایی را مطرح کرده است.

بازغی گفت: من موافق دریافت مالیات از هنرمندان هستم، ولی در مقابل باید درباره مصارف و جزئیات مالی منابع مالیاتی توضیح داده شود و موضوع شفاف باشد، این که مالیات یکی از منابع درآمد بودجه ای دولت باشد هیچ مشکلی ندارم که البته در همه دنیا نیز این موضوع رایج است.

بازغی با تاکید بر این که شهروندان باید در برابر پرداخت مالیات خدماتی دریافت کنند، بیان کرد: مشکل من این است که اکنون مالیات می پردازم، اما واقعا هیچ خدماتی در قبالش نمی گیرم؛ شما بروید و وضعیت من بازیگر را ببینید چنان که نه بیمه ای دارم و نه مشمول بازنشستگی می شوم و نه سندیکا و صنف حمایتی و غیره ای است که مرا تحت پوشش قرار دهد.

این بازیگر که دل پری از مالیاتی که به تازگی پرداخته، دارد، به اتفاقاتی که در اداره مالیات برایش رخ داده، اشاره کرده و گفت: این گونه مالیات دادن بدون ارائه خدمات دولتی، موضوع را غیرواقعی می کند.

 من دو روز اداره مالیات بودم و رسما

20میلیون تومان گرفتند بدون این که بپرسند میزان درآمد من چقدر است! وقتی هم سوال می کنم چرا این رقم؟ می گو یند حدس ما این است که درآمدتان بالاست.

این بازیگر با انتقاد بر نبود طرحی مشخص بر دریافت مالیات گفت: تلویزیون 17درصد مالیات را از تهیه کننده کسر می کند و دوباره اداره مالیات 30درصد دیگر می گیرد؛ بنابراین حداقل ساز و کار فعلی اخذ مالیات از ما درست نیست. دولت الکی در ذهن مردم شبهه ایجاد نکند و ما را مقابل مردم قرار ندهد. من درحال حاضر 30درصد مالیات می دهم، اما ما را با این بحث ها مقابل مردم قرار می دهند، درحالی که این حواشی درست نیست.