آرشیو دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۰
اقتصاد
۴

معاون سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: حذف 12 سم پرخطر از بخش کشاورزی

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور از حذف 12 سم کم خطر و متوسط خطر خبر داد که برخی از آنها چندین دهه است در بخش کشاورزی کشور استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،علیمراد سرافرازی در نشست خبری از حذف 12 سم کم خطر و متوسط خطر از فهرست 180 قلم سم کشور خبر داد که سموم متاکلر و دیازینون از جمله آنها است.

وی ادامه داد: این سموم پرمصرف هستند که پس از بررسی ها مشخص شده برای سلامتی مضر هستند و بنابراین تولید یا واردات آنها از این به بعد انجام نخواهد شد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره اینکه چرا سالها از سموم پرخطر استفاده شده است گفت: اگر سمومی را حذف می کنیم باید جایگزین آن را هم داشته باشیم اگر سال ها این سموم استفاده شده به این دلیل بوده که جایگزین مناسبی برای آنها نداشتیم.

سرافرازی ادامه داد: وجود باقی مانده سم در محصولات کشاورزی که معضل بزرگی است صرفا به خاطر سموم کشاورزی نیست بلکه به دلیل نبودن تجهیزات مناسب در این بخش و کافی نبودن دانش کشاورزان درباره سموم کشاورزی است.

وی در پاسخ به این که چه میزان از سموم در داخل کشور تولید و چه بخشی وارداتی است، گفت: حدود 75 تا 80 درصد سموم در داخل کشور تولید می شود و بقیه آن وارداتی است.

همچنین محمد حسین رحمتی؛ عضو انجمن های کود و سم و بذر تصریح کرد: واقعیت این است که در شرایط تحریم اگر بخواهیم این سموم را در داخل تولید کنیم مواد اولیه آن را به ما نخواهند داد و چون ما این مواد اولیه را وارد و در داخل فرموله می کنیم آنها این مواد را به ما می دهند.

در این نشست گیل آبادی؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان سم در توجیه اینکه چرا طی سال ها ماده موثر در داخل تولید نمی شود گفت: در بسیاری از کشورها چنین مرسوم است و حتی اروپا هم ماده موثره را وارد می کند و سموم را در داخل فرموله می کنند سنتز سموم در داخل پرهزینه است دوم اینکه باعث ایجاد سموم جانبی می شود و این برای محیط زیست خطرآفرین است اما در کشوری مثل چین از سمومی که دوباره ایجاد می شود طی فرایندی دوباره سموم جدید تولید می کنند و اجازه نمی دهند به محیط زیست آسیب بزند.