آرشیو دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۵
صفحه اول
۱

انتشار اظهارات وزیر خارجه در اجلاس قزاقستان بازتاب گسترده ای داشت

دفاع قاطع ظریف از شعار مرگ بر آمریکا

انتشار بخش هایی از فیلم اظهارات وزیر خارجه کشورمان در کلوب آستانه که 21 آبان در قزاقستان برگزار شده بود بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت.

محمدجواد ظریف در این نشست در مقابل فرافکنی های آمریکایی - اسرائیلی علیه ایران، به حملات سایر طرف ها واکنش های تندی نشان داد و از سر داده شدن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل دفاع کرد.  ظریف در بخشی از سخنان خود با قطع کردن سخنان یکی از حضار گفت: من به اراجیف شما گوش دادم حالا نوبت من است حرف بزنم.

وی سپس به تشریح ریشه های شعار مرگ بر آمریکا در ایران پرداخت و گفت: اگر کسی بیاید رئیس جمهور آمریکا را تغییر دهد و یک دیکتاتور را به کشورتان تحمیل کند که مردمتان را می کشد آیا شما نمی گویید مرگ بر آن کشور. شما نمی گویید مرگ بر آن دولت. چرا ژست آدم های با اخلاق را می گیرید و بقیه را متهم می کنید.

وزیر خارجه کشورمان با طرح این سوال که ما با آمریکا و اسرائیل چه کار کرده ایم گفت: آیا این ما هستیم که تلاش می کنیم شرایط گرسنگی را برای مردم اسرائیل ایجاد کنیم؟ چه کسانی هستند که تلاش دارند مردم را به حالت گرسنگی بیندازند؟ آیا کسی غیر از آمریکا و اسرائیل است. چه کسی است. به من بگویید.

وی سپس پرسید: آیا ما بودیم که توافق هسته ای را نقض کردیم. چه کسی دارد آن را نقض می کند. آیا اسرائیل و آمریکا نیستند که آن را نقض می کنند؟ آیا آنها نبودند که مرگ توافق هسته ای را رقم زدند.

ظریف درباره دلیل این اقدامات آمریکا و اسرائیل گفت: چون از اوباما خوششان نمی آمد. اگر از یک رئیس جمهور خوشتان نمی آید، آیا دلیل می شود که دنیا را به هم بریزید؟به خودتان بیایید.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: تنها جرم ایران این است که ما تصمیم گرفتیم رئیس خودمان باشیم و به ارتکاب این جرم افتخار می کنیم و به آن ادامه می دهیم.