آرشیو دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۵
رسانه: رادیو و تلویزیون
۶

چه خبر؟

سرنوشت احمد بن خالد برقی در رادیو معارف

رادیو معارف در برنامه «راز سرنوشت» به شرح زندگی اصحاب و یاران امامان معصوم (ع) می پردازد. به گزارش روابط عمومی رادیو معارف؛ این برنامه با کارشناسی حجت الاسلام فاضلی هیدجی به شرح زندگی احمد بن محمد بن خالد برقی می پردازد.

وی از محدثان و عالمان شیعه در قرن سوم قمری است که از اصحاب امام جواد و امام هادی (علیهما السلام) به شمار می آید.

برنامه راز سرنوشت به همت گروه قرآن و اهل بیت (ع) است که تهیه کنندگی آن را اکبر طالبی نیا و اجرای آن را سید حمید حسینی بر عهده دارد . این برنامه روزهای دوشنبه ساعت 15و30 دقیقه از امواج رادیو معارف تقدیم شنوندگان این رسانه دینی می شود.

«بانوی تاریخ ایران» در شوکران

قسمت بیست وسوم برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور دکتر منصوره اتحادیه، بانوی 86 ساله تاریخ ایران امشب ساعت 21 روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش جام جم، دکتر منصوره اتحادیه از برجسته ترین مورخان ایرانی، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و موسس و مدیر «نشر تاریخ ایران» است و در شوکران بیست وسوم درباره درس های تاریخ برای ایران امروز، تئوری تاریخ مردمی و نظریه تاریخ نو، توهم توطئه در تاریخ نگاری معاصر، فهم تازه از تاریخ مشروطه، قهرمان و ضدقهرمان در تاریخ، آگاهی های کاذب تاریخی و... با پیام فضلی نژاد، سردبیر شوکران گفت و گو کرده و به ارزیابی جامعی از وضع تاریخ و مورخان در ایران کنونی پرداخته است.

از جمله آثار او می توان به تدوین و تالیف کتاب‎هایی چون «پیدایش نشر تاریخ و تحول احزاب سیاسی در مجلس سوم»، «تاریخ غفاری با همکاری سیروس سعدوندیان»، «خاطرات و اسناد حسینقلی خان نظام السلطنه مافی»، «گزیده ای از مجموعه اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما با همکاری سیروس سعدوندیان»، «نامه های یوسف مغیث السلطنه»، «سیاق عشیرت در عصر قاجاریه»، «آمار دارالخلافه تهران: اسنادی از تاریخ اجتماعی تهران در عصر قاجار»، «خاطرات تاج السلطنه با همکاری سیروس سعدوندیان» و...  اشاره کرد.

شوکران که به اساسی ترین مسائل فکری کشور می پردازد، به تهیه کنندگی و سردبیری پیام فضلی نژاد، محصول مشترک شبکه چهارسیما و حوزه هنری است.

بازپخش شوکران روزهای سه شنبه 10 صبح، جمعه 14 ظهر و شنبه 1 بامداد است.