آرشیو سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۶
فرهنگ
۹
کتاب هفته

بچه ها چگونه یاد می گیرند با حیوانات مهربان باشند

با هم یاد بگیریم

 در فضای مجازی تا دلمان بخواهد به حیوانات پرداخته می شود، هم از نوع افراطی محبت های عجیب و غریب به حیوانات خانگی و هم خشونت های دلخراش علیه حیوانات. از شکار گرفته تا آزار حیوانات و اتفاقات مشابه دیگری که واکنش های بعضا تندی را هم در فضای مجازی داشته است. گاه کار آنقدر بالا گرفته که بسیاری به برخورد یک چهره معروف با حیوان خانگی اش خرده گرفتند و از طرف دیگر هم خواهان دستگیری فرد یا افرادی بودند که نسبت به حیوانات خشونت داشتند. این روند هنوز هم ادامه دارد و به تعادلی در جامعه ما نرسیده است.

میان همه اظهار نظرهای افراطی و تفریطی، دین اسلام دستورالعمل های جالبی درباره برخورد با حیوانات دارد. مجموعه این دستورالعمل ها به تازگی در کتابی گردآوری شده است. کتابی خاص گروه سنی کودکان که می تواند آنها را به داشتن نگاهی متعادل در این زمینه سوق دهد. هر چند این را هم باید گفت که در جامعه ما بزرگسال ها هم به اندازه بچه ها به این آموزش ها نیاز دارند!

ماجرا این است که در کتاب حاضر 50 دستور اسلام درباره مهربانی با حیوانات و تحت عنوان کتابی با همین نام منتشر شده است. این کتاب اثر غلامرضا حیدری ابهری است که با تصویرگری شیوا ضیایی منتشر شده است.

 این کتاب جنبه اطلاعات علمی دارد. در این کتاب دستورات و احادیثی از اسلام در مورد برخورد با حیوانات بیان شده است، در هر صفحه کتاب یک موضوع مطرح و یک سری اطلاعات دینی در مورد آن موضوع به خواننده داده می شود. همچنین مستندات دینی درباره موضوع مطرح شده بیان شده است. علت دینی قضیه هم تبیین شده است.

 به عنوان مثال در اسلام تاکید شده است که در علفزار با سرعت کم پایین بروید که حیوانی که روی آن سوار هستید، علف بخورد. برعکس اگر در زمینی خشک می روید با سرعت رد شوید که حیوان اذیت نشود چون علفی نیست که حیوان بخورد. دستور اسلامی در رابطه با هر موضوع سه چهار سطر توضیح داده شده. مستندات دینی اعم از احادیث، حکایات و سیره ائمه اطهار(ع) نیز آورده شده است.

 انتشارات قدیانی این کتاب را به صورت رنگی در 64 صفحه با قیمت 28هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار داده است.