آرشیو سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۶
زندگی: سلامت
۱۴
کلینیک اورولوژی

عوارض استفاده نابجا از پروتز در آقایان

دکتر سلمان اسلامی

 هر روز بین مراجعانم در کلینیک ارولوژی، آقایانی را داریم که متقاضی جراحی پروتز به منظور افزایش سایز اندام تناسلی هستند. متاسفانه این تصور اشتباه از کارکرد پروتز عمدتا تحت تاثیر تبلیغات سوء شبکه های ماهواره ای برای گروه هایی از مخاطبان ایجاد شده است. نکته مهمی که بسیاری از متقاضیان این نوع جراحی نمی دانند این است که بعد از تعبیه پروتز، امکان برگشت به حالت قبل جراحی وجود ندارد و بافت اسفنجی آلت تخریب و تخلیه می شود. لذا لازم است فرد متقاضی جراحی، کاملا در مورد این عمل، روش ها و عوارض آن مطلع باشد.

جراحی پروتز، مناسب برای آقایانی است که از مشکل اختلال نعوظ رنج می برند و از سایر روش های درمانی مثل فیزیوتراپی عضلات لگن، داروهای خوراکی، داروهای تزریقی، شاک ویو و در نهایت واکیوم سودی نبرده اند. در واقع این روش، آخرین اقدام درمانی در اختلالات نعوظ است. نکته مهم این است که بیشتر این گونه افراد دارای اختلال نعوظ، میل جنسی مطلوب و بعضا فراتر از افراد عادی داشته و به راحتی به ارگاسم می رسند. ولی به علت تحقق نیافتن نعوظ، امکان برقراری رابطه جنسی را ندارند.

لازم است توجه داشته باشید که جراحی پروتز مناسب افرادی با آسیب های عروقی و عصبی است. مثلا برای افراد میانسال و مسن با بیماری های زمینه ای شدید مانند دیابت و فشار خون و چاقی.

پروتزهای غیربادی (منعطف): از یک جفت میله مخصوص و قابل انعطاف تشکیل شده است که با عمل جراحی، داخل بافت مخصوص آلت قرار داده می شود. بیمار موقعیت آلت و میله ها را می تواند خودش تنظیم کند و با این روش آلت همیشه حدود 70 تا 80 درصد از نعوظ قبلی خود را خواهد داشت. این دسته از پروتزها قیمت مناسب تری دارند و نحوه کار با آن خیلی آسان است. همچنین جراحی تعبیه پروتز ساده است.

پروتز بادی: این روش هزینه بیشتر، جراحی تعبیه دشوارتر، اما نتیجه ظاهری و عملکردی بهتری برای نعوظ همراه دارد. بیمار پروتز را با فشار دادن روی پمپ کوچکی که در کیسه بیضه ها قرار می گیرد باد و سفت می کند و بعد از رابطه نیز با فشار دادن پمپ، آلت را به حالت قبل باز می گرداند.

نکته مهم: تاکید می کنم که اختلالات نعوظ در آقایان در هر سن و شرایطی قابل اصلاح است و در صورت اثربخش نبودن سایر روش ها، می توانید برای تعبیه پروتز اقدام کنید. آقایانی هم که تصور می کنند با تعبیه پروتز می توانند مشکلات رابطه با همسر خود را حل کنند، بهتر است به همکاران مشاور و روان شناس در روابط زوجین مراجعه کنند.