آرشیو دو‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۸۶
روزنامه فردا
۱۶
پیشنهاد

سعید محبی و سیدعبدالله انوار از «جلال» می گویند

شب جلال آل احمد

منبع: شرق

نیم قرنی از غیاب جلال آل احمد می گذرد اما آثار و تفکر او همچنان در فرهنگ ما محل بحث و نظر است و هنوز نوشته های منتشرنشده ای از این نویسنده مطرح وجود دارد که بناست روز دوشنبه، 11 آذر نمایشگاهی از وسایل شخصی و این دست نوشته ها در کتابخانه ملی ایران برپا شود. در مراسم «شب جلال آل احمد» که حاصل همکاری مجله بخارا و کتابخانه ملی است، به موضوع «جلال آل احمد در اندیشه اجتماعی امروز» پرداخته می شود. 

آل احمد از چهره های جنجالی روزگار خودش است که پایی در سنت و سری در تفکر مدرن داشت. او را شاید بتوان نماد تمام عیار تناقضات دوران خودش خواند؛ روشن فکری که بر آن بود تا با تکیه بر خویشتن به تفکری باب روز برسد که به کار جامعه ایرانی بیاید. آل احمد جز تفکراتش که محل بحث و جدل های بسیار بوده است، نویسنده ای صاحب سبک نیز هست گرچه منتقدان و مخالفان او سعی دارند جلال را بیشتر از خلال مقالات و دیگر نوشته های او بخوانند تا شاهدی بر مدعای خود بیابند. 

اما آل احمد نویسنده و منتقدی عصیانگر است که تن به یک خوانش واحد و سرراست نمی دهد، کارنامه کاری او سرشار از تغییر و تحول فکری است و گرچه برخی منتقدان، «غرب زدگی» او را برنمی تابند، اما آثار آوانگارد و مدرنی همچون «سنگی بر گوری» معادلات را برهم می زند و او را در قامت نویسنده ای پیشرو و جسور نشان می دهد. به هر تقدیر، امروز جمعی از اهل فرهنگ و تفکر در کتابخانه ملی گردهم می آیند تا از آل احمد در اندیشه امروز بگویند. 

سیدعبدالله انوار، سعید محبی و علی دهباشی، سخنرانانی هستند که در این مراسم به ابعاد مختلف تفکر آل احمد و بروز آن در روزگار ما خواهند پرداخت. همچنین در شب جلال آل احمد مستندی نیز درباره این شخصیت تاثیرگذار تاریخ معاصر ما به نمایش در می آید.  موزه کتاب و میراث مستند ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، امروز ساعت پنج بعد از ظهر میزبان مخاطبانی است که به آل احمد و تاریخ تفکر در ایران علاقه مندند. نشانی موزه کتاب و میراث مستند ایران از این قرار است: بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی ایران، در غربی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، طبقه منهای یک.