آرشیو چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸، شماره ۷۲۲۶
جهان
۱۳

دفاع نماد دموکراسی میانمار از نسل کشی «روهینگیا»

بنفشه غلامی

«آنگ سان سوچی»، زنی که جهانیان تا همین چند سال پیش او را به عنوان نمادی از دموکراسی می‎شناختند، دیروز به دادگاه کیفری بین‎المللی (لاهه) رفت تا به پرسش‎های این دادگاه درباره نسل‎کشی مسلمانان روهینگیا پاسخ گوید.

به گزارش سایت شبکه خبری «سی‎ان‎ان»، رهبر دوفاکتوی میانمار که خود 15 سال به دستور نظامیان کشورش در حبس خانگی به سر برد و در همین ایام، همسرش کیلومترها دور از او در آکسفورد انگلیس به خاطر بیماری جان باخت، دیروز در دادگاه لاهه تمامی تصاویر رنج‎کشیده‎ای که از او در اذهان وجود داشت را مخدوش کرد و در حمایت از نظامیان میانمار در نسل کشی قوم روهینگیا سخن گفت. او امروز و فردا نیز در جلسات این دادگاه شرکت می‎کند تا رای نهایی برای ماجرای غم انگیز نسل کشی و مهاجرت اجباری هزاران نفر از مردم قومیت روهینگیا صادر شود. مردمی که با دست خالی مجبور شدند، مقابل نظامیان و بودائیان میانمار که خانه‎های آنان را آتش زده و مردانشان را زنده زنده در آتش می‎سوزاندند، عقب بنشینند و به کشورهای همسایه، بویژه بنگلادش پناه ببرند.

در نشست سه روزه دادگاه لاهه در این خصوص 15 قاضی کار قضاوت را بر عهده دارند. این دادگاه بنا به شکایت دادستانی عالی گامبیا از دولت میانمار برگزار شده است. گامبیا از دیوان کیفری بین‎المللی خواسته ‎است، در حکمی با محکوم کردن نظامیان میانمار دولت این کشور را مجبور به توقف آزار مسلمانان روهینگیا کند. چشمان هزاران روهینگیایی به این نشست سه روزه دوخته شده‎است.

اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار هرچند همیشه مورد حملات خشن بودائیان قرار گرفته‎اند اما در چند سال اخیر شاهد شدت گرفتن این حملات بودند. طوری که سال 2016 در حالی که روستاهایشان در حال سوختن در آتش نظامیان میانمار بود، به صورت گروهی به سمت مرزهای بنگلادش هجوم بردند تا شاید در امان بمانند. در حال حاضر طبق آماری که بی‎بی‎سی منتشر کرده، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا در کمپ‎های بنگلادش به سر می‎برند. اما بنگلادش نیز از مشکلات اقتصادی رنج می‎برد و خواهان بازگشت آنان به میانمار است.