آرشیو چهار‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

نگرانی «دیک چنی»از نفوذ فزاینده ایران در منطقه

سرویس خارجی: معاون رئیس جمهوری اسبق آمریکا با اشاره به «جدایی و عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه»، آن را به نفع ایران و روسیه دانست و به طور غیر مستقیم از تعهد «دونالدترامپ» برای خارج سازی نیروهایش از این منطقه انتقاد کرد.

«ریچارد بروس دیک چینی»، سیاستمدار آمریکایی و چهل و ششمین معاون رئیس جمهور آمریکا از سال 2001 تا ژانویه 2009 در این کشور بوده است. او که خود از حزب جمهوری خواه و معاون جرج بوش پسر بود، از منتقدان سیاست های «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکاست.

«چنی»، به گزارش «آسوشیتدپرس»، در سخنرانی خود در «دبی» تنها یک بار به نام «دونالد ترامپ» اشاره کرد و آن هم زمانی بود که می خواست او را بابت خروج از توافق با ایران ستایش کند. حمایت «چنی» اما از لزوم «واکنش نظامی قدرتمند در خاورمیانه»، عمیقا با وعده های «ترامپ» در تضاد بود. چنی در «گردهمایی استراتژی عرب» گفت، جدایی و عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه صرفا در راستای منافع ایران و روسیه خواهد بود، او همچنین به طور غیرمستقیم از تعهد رئیس جمهور آمریکا برای خارج سازی نیروهایش از این منطقه انتقاد کرد. به نظر می رسد، این سخنان «چنی» و درخواست او برای سیطره کامل آمریکا بر منطقه غرب آسیا با واقعیت های منطقه سازگاری چندانی ندارد، ظهور و قدرت گرفتن جبهه مقاومت، به ویژه ایران، و نیز نقش آفرینی روسیه در این منطقه در سال های اخیر دیگر جای جولان راحت را از آمریکا و هم پیمانانش گرفته است. در واقع مسئله فقط این نیست که «آمریکا چه می خواهد انجام دهد» بلکه مسئله این است که «چه می تواند انجام دهد».