آرشیو سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۸۷
جهان
۷

رئیس جمهوری آمریکا در جلسه تحقیقات استیضاح شرکت نمی کند

«نه» ترامپ به تحقیقات

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا باید بین دو گزینه شرکت در جلسه تحقیقات استیضاح یا پایان دادن به اعتراض علیه این تحقیقات، یکی را برمی گزید که طبق گزارش ها، او حاضر نیست در جلسه استیضاح شرکت کند. به گزارش دویچه وله، پت سیپولون، مشاور حقوقی دونالد ترامپ، با ارسال نامه ای به جرولد نادلر، سرپرست کارگروه قضائی مجلس نمایندگان، اعلام کرده است رئیس جمهوری آمریکا به علت «ناعادلانه بودن» روند تحقیقات و کاستی های جدی حقوقی پیشبرد این تحقیقات، حاضر به شرکت در جلسه تحقیقات استیضاح نیست و برنامه ای برای اعزام وکیل خود به این جلسه نیز ندارد. در نامه مشاور حقوقی ترامپ آمده است: نمی توان از رئیس جمهوری آمریکا انتظار داشت در جلسه ای شرکت کند که حتی نام شاهدان نیز اعلام نشده است و روشن نیست آیا روند تحقیقات درباره استیضاح پس از حضور ترامپ به طور عادلانه ادامه یابد.

این تحقیقات درباره مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، است که در جریان آن، ترامپ از زلنسکی خواسته بود در ازای کمک های مالی، اطلاعاتی درباره جو بایدن، یکی از نامزدهای اصلی حزب دموکرات در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری 2020 و پسرش، هانتر بایدن، در اختیار او قرار دهد؛ با این هدف که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن اطلاعات را علیه رقیب خود به کار گیرد. مشاور حقوقی دونالد ترامپ هنوز درباره تصمیم ترامپ در قبال دعوت رئیس جمهوری آمریکا یا وکیل او به جلسه دوم تحقیقات استیضاح، اعلام موضع نکرده است. ترامپ تا روز جمعه، ششم دسامبر، فرصت دارد تصمیم خود را برای حضورداشتن یا حاضرنشدن در جلسه بعدی کارگروه قضائی مجلس نمایندگان اعلام کند. روز چهارشنبه، چهارم دسامبر، دومین دور تحقیقات کنگره درباره طرح استیضاح در ارتباط با پرونده اوکراین آغاز می شود. در این جلسه، درباره طرح یا عدم طرح استیضاح علیه دونالد ترامپ و همچنین نکات مطرح شده درباره پرونده اوکراین تصمیم گیری خواهد شد. در صورتی که مجلس نمایندگان رای به طرح استیضاح دونالد ترامپ بدهد، موضوع برای تصمیم گیری نهایی به مجلس سنای این کشور ارائه خواهد شد. این در حالی است که اکثریت کرسی های مجلس سنا در اختیار سناتورهای وابسته به حزب جمهوری خواه قرار دارد.

استیضاح ترامپ زمانی می تواند انجام شود که دو سوم نمایندگان مجلس سنا نیز به این طرح رای مثبت بدهند. به دلیل پشتیبانی سناتورهای جمهوری خواه از دونالد ترامپ، احتمال اینکه طرح استیضاح در مجلس سنا به تصویب برسد، بسیار ناچیز ارزیابی می شود.