آرشیو چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۷
زندگی: سلامت
۱۴
روان شکافی

شخصیت ناسالم را از سالم بشناسید

دکتر مهرنوش دارینی

زمانی که فردی دچار اختلال شخصیت می شود، یعنی رفتارهایی از خودش بروز می دهد که از انتظارات جامعه فاصله دارد و با نوسان همراه است و بدون تفکر قبلی است. باعث می شود فرد بیمار در عملکرد اجتماعی، فردی و شغلی خود با مشکل روبه رو شود.

بیشتر انسان ها ممکن است گاهی در زندگی خود کج رفتاری هایی داشته باشند یا خلاف هنجار جامعه رفتار کنند و این موضوع ممکن است به صورت طبیعی اتفاق بیفتد، اما زمانی که افراد به طور مکرر ناهنجاری از خود بروز دهند و مدت زیادی درگیر ناهنجاری باشند، می تواند نشان دهنده اختلال باشد.

شخصیت های سالم و ناسالم در این زمینه ها متفاوت هستند:

   انعطاف پذیری: ایجاد تغییر در خود و محیط و تطابق با تغییرات محیطی و تغییر در عادات روزانه در صورت لزوم.

    تاب آوری:تحمل مقابله با ناکامی و داشتن پشتکار و پذیرش اتفاقات و رویدادهای مختلف زندگی و کنارآمدن با مشکلات و تلاشگر بودن در زندگی.

 قابل اتکا بودن: داشتن نظم و مسوولیت پذیری و متعهد بودن به قول و وعده و داشتن انگیزه برای انجام کارها و باوجدان بودن.

     داشتن روابط بین فردی خوب:اعتماد عاقلانه به دیگران و احترام گذاشتن و داشتن معاشرت سالم و پرهیز از قضاوت و تمسخر و ساده لوح نبودن و توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان.

    پذیرش خود:پذیرش توانایی ها و نقاط ضعف خود و نداشتن تفکرات افراطی مثبت و منفی در مورد خود.

     تنظیم هیجان:توانایی مدیریت هیجان و داشتن احساس های متناسب با اتفاقات مختلف و کنترل داشتن در ابراز هیجان.

    کنترل تکانه:توانایی به تعویق انداختن خواسته ها و داشتن تحمل نه شنیدن و داشتن برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف و خواسته ها.

    پرهیز از افراط:روابط اجتماعی متعادل و نداشتن نوسان نامناسب در روابط بین فردی و برخورداری از عادات خوب و رعایت تعادل در رفتار.

    درک دنیا و واقعیت:برداشت صحیح از دنیای پیرامون و ذهن سالمی که فاجعه سازی نمی کند و تفسیرهای افراطی از رفتار اطرافیان ندارد.

بنابراین لازم است تا شناخت، عاطفه، روابط بین فردی و نحوه کنترل تکانه فرد مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود نشانه های اختلال به درمان های روان شناختی و حتی در صورت لزوم به دارودرمانی بپردازد.