آرشیو شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۴
شهرستان ها
۷
یادداشت خبرنگار

مسئولین در برابر وقوع سیل دوباره در خوزستان چه کار خواهند کرد

سید کریم بحرینی

بارش های باران پاییزی طبق پیش بینی های صورت گرفته در حال وقوع است و تقریبا کل استان از نعمت باران بی نصیب نمانده اما عدم لایروبی رودخانه کارون و سایر انهار و همچنین فقدان و یا محکم نبودن سیل بندها همچنان زنگ خطری برای این استان زرخیز است.

 قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو، نیز  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پایان سال 98 و ابتدای سال 99 شاهد بروز سیلاب در کشور خواهیم بود؟ گفت: ایران کشوری سیل خیز است و بیشترین سیلاب ها را در پایان زمستان و ابتدای بهار دارد.

 شورای مدیریت بحران خوزستان نیز با تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب در مردادماه امسال نخستین اخطار سیل در سال آبی آینده (99-98) را صادر کرد.

اما با گذشت چندین ماه از سیل بهار امسال و آغاز بارش های پاییزی اخطاریه های اداره بحران نیز کارساز نشده و عملکرد مسئولان در خصوص مقابله با سیل احتمالی تنها در حد  ابراز نگرانی و هشدار خلاصه می شود این در حالی است که سیل بندهای  بسیاری از شهر ها و روستا های استان بدون دفاع در مقابل سیل به حال خود رها شده اند.

آقایان مسئولین استان خوزستان چرا دغدغه مردم دغدغه شما نیست ، آیا می دانید که مردمی محروم که سیل خانه و کاشانه شان را ویران کرد هنوز نتوانسته اند از این مصیبت خارج شوند  و اکنون با شروع بارش ها دوباره شاهد آب گرفتگی خیابان و کوی و برزن شهرهای خود شده اند و این دغدغه را دارند که امسال چه خواهد شد؟

مسئولین باید دغدغه سیل دوباره ای را داشته باشند و خواست عمومی مردم را خواست خود بدانند، با لباس های اتو کشیده نمی شود مشکل مردم را حل کرد باید لباس بسیجی بر تن کنید و با تفکر بسیجی به فریاد مردم برسید.

با ژست تبلیغاتی در جلسات و فقط حرف و حرف تاب مقاومت استان در برابر سیلاب های احتمالی آینده را حل نمی کند با این جلسات بی محتوی 600 کیلومتر سیل بند احداث نمی شود(طبق مطالعات جامع خوزستان به 600 کیلومتر سیل بند مستحکم نیازمند است) .

فروردین امسال پس از طغیان رودخانه های کرخه، کارون و دز 21  شهرستان دچار سیلاب شدند،133 روستا را سیلاب برد و 374 روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شد، به گفته وزیر کشور در خوزستان  400  هزار نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند.