آرشیو شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

اعتراض مردم دو ایالت هند علیه دهن کجی حزب حاکم به مسلمانان

سرویس خارجی- در پی تصویب لایحه ضد اسلامی اعطای شهروندی به اقلیت های غیرمسلمان در پارلمان هند، مردم این کشور در دو ایالت شمالی دست به تظاهرات زدند و این اعتراضات در برخی مناطق به خشونت کشیده شد.

به دنبال لغو خودمختاری ایالت عمدتا مسلمان نشین «جامو و کشمیر» و محاصره نظامی این ایالت توسط دولت هند، از روز دوشنبه 14 مرداد، صحبت از تشدید سیاست های ضد اسلامی حزب حاکم«بهاراتا جاناتا» به رهبری «نارندرا مودی» دوباره به سر زبان ها افتاد. البته تا کنون سیاست پیشگان حزب حاکم، با استناد به فعالیت گروه های مسلح منطقه، اقدامات خشونت آمیز خود را در کشمیر توجیه می کرده اند.

چندی بعد، این حزب قانون شهروندی را تصویب کرد که به موجب آن، مسلمانان مهاجر شهروند محسوب نمی شدند و مجبور بودند که هند را ترک کنند. البته باز سیاستمداران با گفتن اینکه قانون مذکور در جهت مبارزه با مهاجرت های غیر قانونی است، اقدام خود را توجیه کردند. اما، در ادامه روند اقدامات ضد اسلامی حزب حاکم، نمایندگان پارلمان هند چهارشنبه شب با 125 رای موافق در مقابل 105 رای مخالف، لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان که به صورت غیرقانونی از پاکستان، بنگلادش و افغانستان به هند آمده بودند را تصویب کرد!

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، «راجیا سابا» (مجلس سنای هند) این لایحه را که دوشنبه گذشته در «لوک سابا» (مجلس نمایندگان) رای مثبت گرفته بود، به تصویب رساند و هم اکنون این لایحه برای تبدیل به قانون شدن، نیاز به امضای رئیس جمهور دارد/ تصویب لایحه فوق موجی از اعتراضات را در دو ایالات «آسام» و «تریپورا» واقع در شمال شرقی هند به وجود آورده است. معترضان در واکنش به این اقدام پارلمان، روز گذشته در خیابان ها تظاهرات خشونت آمیز برپا کردند و لاستیک ها را در آتش سوزاندند و جاده های اصلی و خطوط ریلی را برای دومین روز مسدود کردند. پلیس نیز در واکنش به این اعتراضات، به سمت معترضان گلوله های لاستیکی شلیک و از باتون و گاز اشک آور استفاده کرد.

گفتنی است، «آناند شارما» رهبر حزب مخالفان «کنگره ملی» تاکید کرد که این لایحه تبعیض آمیز است، زیرا قانون اساسی هند فرصت های برابری را در اختیار تمامی جوامع قرار می دهد.