آرشیو شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

حزب محافظه کار انتخابات انگلیس را برد

جانسون: پیروزی قاطع من یعنی اجرای برگزیت وزیر اسکاتلند: همه پرسی برگزار می کنیم

سرویس خارجی- با پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات پارلمان انگلیس، وزیر اول اسکاتلند خواستار برگزاری همه پرسی مستقل خروج از اتحادیه اروپا در اسکاتلند شد.

حزب محافظه کار انگلیس با کسب 368 کرسی پارلمان، در انتخابات این کشور پیروز شد. این انتخابات زودهنگام به پیشنهاد «بوریس جانسون»، رئیس حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، برگزار شد. «جانسون» درصدد بود تا با کسب اکثریت پارلمان، طرح جاه طلبانه برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) را بی مزاحمت پیش ببرد.

البته شاید خوشحالی «جانسون» و هوادارانش زیاد طول نکشید، چرا که «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند دیروز در واکنش به پیروزی حزب محافظه کار، گفت که اسکاتلند خواستار دولت جانسون نیست. به گزارش رویترز، وی توضیح داد: «خواست و تاکید روشنی در مردم اسکاتلند وجود دارد مبنی بر اینکه کشور(اسکاتلند) نباید گرفتار دولت جانسون شود و برخلاف خواست خود، از اتحادیه اروپا خارج گردد». او همچنین در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» توضیح داد که اسکاتلند به هیچ وجه خواستار خروج از اتحادیه اروپا نیست و باید همه پرسی مجددی در این کشور برگزار شود. نتیجه این سخنان روشن است؛ با مخالفت مردم اسکاتلند و تمرد از برگزیت، باید پروژه استقلال از بریتانیا هم کلید بخورد.  ثانیا، همان طور که کارشناسان امنیتی و اقتصادی انگلیس و اروپا تذکر داده اند، برگزیت بحران های فراوان قطعی و محتملی دارد که هم اقتصاد انگلیس و اروپا را توامان تهدید می کند و هم امنیت این دو را در معرض خطر قرار خواهد داد. دولت جانسون باید تمام این پیامدهای منفی را بپذیرد و فکری به حال آنها هم بکند. همین دو کافی است تا جانسون را متوجه آینده مبهم خود کند، البته اگر چشم بینایی داشته باشد که ببیند و فکری که بیاندیشد.این هم با تردید رو به روست چرا که او پس از پیروزی اش، با تاریخی توصیف کردن انتخابات سراسری، پیروزی حزب محافظه کار را حکم محکمی بر اجرای برگزیت دانست.

انتشار خبر پیروزی جانسون، آمریکایی ها و صهیونیست ها را ذوق زده کرده است؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، دیروز از این پیروزی ابراز خرسندی کردند.