آرشیو شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۴
حوادث
۱۰

توزیع 100 هزار میلیارد تومان رانت ناشی از دلار دو نرخی سهم 27 برابری قشر پولدار از یارانه!

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: هر سال حداقل 100 هزار میلیارد تومان رانت ناشی از دلار دو نرخی در کشور توزیع می‎شود.

احمدعلیرضا بیگی، در گفت وگو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر کالا و خدمات از قیمت گوشت و مرغ گرفته تا سایر خدمات دولتی با وجود تخصیص دلار 4200 تومانی با قیمت آزاد یا بسیار نزدیک به بازار آزاد در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی افزود: در واقع رانت 100 هزار میلیارد تومانی که با ظاهر تامین کالاها و خدمات ضروری معیشتی مردم تخصیص داده می شود اما در عمل به نورچشمی ها می رسد و منشا فساد فراوانی شده است.

توزیع یک تریلیون و 400 هزار میلیارد تومان یارانه‎ پیدا و پنهان در سال

نماینده تبریز یادآور شد: مرکز پژوهش‎های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرده که کل یارانه های پیدا و پنهان سالیانه به رقم خیره کننده  یک تریلیون و 400 هزار میلیارد تومان می رسد که 140 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت و انرژی است. بیگی تصریح کرد: شاید جالب باشد بدانید سهم قشر پولدار از این یارانه هنگفت 27 برابر سهم پایین دست است. به همین راحتی!نماینده تبریز اضافه کرد: هیچ دردی بالاتر از این نیست که با چنین مکانیسمی که محصول ناکارآمدی دولت و مجلس است، فقیر را فقیرتر و پولدار را پولدارتر کنیم. باید این رویه را از جایی قطع کرد؛ اگر ثروت مردم به مردم بازگردانده شود، دیگر شاهد چنین اوضاع و احوالی نخواهیم بود.وی توضیح داد: مجلس به عنوان رکن قانونگذار کشور می تواند ریل چنین حرکتی را بگذارد و دولت را وادارد تا سرمایه های مردم را به مردم بازگرداند؛ در گام اول و برای فراهم کردن زیرساخت های اصلاح اصولی اقتصاد کشور می توان 15 درصد از یارانه یک و نیم تریلیونی را آزاد کرد.

بیگی گفت: در واقع رقمی معادل 200 تا 250 هزار میلیارد تومان آزاد می شود که می توان با آن یارانه‎های 45 هزار تومانی فعلی را تا 5 برابر افزایش داد بدون آنکه نیاز به خلق پول باشد یا به اقداماتی مانند گرانی حامل‎های انرژی مانند بنزین دست زد.