آرشیو شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۴۵۳۵
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

فیشته و حق طبیعی

یوهان گوتلیب فیشته (1814 - 1762)، فیلسوف و از پایه گذاران ایده آلیسم آلمانی است.

مطالعه در آثار کانت باعث شد که وی شدیدا تحت تاثیر و نفوذ فلسفه کانت قرار بگیرد و بسیاری از عناصر فلسفی او را جزو دستگاه فلسفی خود بنماید.

در سال 1794 به عنوان استاد در دانشگاه ینا استخدام و دیری نگذشت که رهبری ایده آلیسم جدید آلمان در اختیار او گذاشته شد.

در اثر بروز اختلافاتی بین او و دانشگاه ینا، او استعفا داد و به برلین رفت و بین سال های 1807 تا 1808 خطابه های زیادی بر ضد ناپلئون برای مردم آلمان بازگو و آنها را تشویق کرد که علیه او بجنگند. در سال 1809 وی استاد فلسفه دانشگاه برلین شد. افکاری که فیشته درباره «خود» یا «مز» اظهار داشته موجب شده که فلسفه او ایده آلیسم اخلاقی محسوب شود.

«بنیاد حق طبیعی» اثر فیشته توسط سید مسعود حسینی به فارسی برگردانده شده است. سید مسعود حسینی، دانش آموخته فلسفه غرب است. از وی چندین عنوان کتاب در حوزه فلسفه منتشر شده است. از میان آثار این پژوهشگر می توان به «هگل»، «زیبایی شناسی آلمانی در قرن هجدهم»، «فیشته»، «ماکس شلر»، «زیبایی شناسی هگل» و آثاری دیگر از مجموعه «دانشنامه استنفورد» اشاره کرد. برگردان فارسی «لایبنیتس» و «نظریه سوبژکتیویته در فلسفه فیخته» نیز در کارنامه علمی این پژوهشگر حوزه فلسفه دیده می شود.

«بنیاد حق طبیعی» با عنوان فرعی «بر اساس اصول آموزه دانش» نوشته یوهان گوتلیب فیشته با ترجمه سید مسعود حسینی توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شده است.

از جمله مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به استنتاج مفهوم حق، در باب حق اجبار، در باب حق سیاسی، در باب حق شهروندی، حق ازدواج، در باب حق ملت ها و... اشاره کرد.

زندگی نامه خیام

اگرچه زندگی دانشمند و شاعری مانند حکیم خیام نیشابوری، سرگذشت کارهای علمی و ادبی اوست ولی تا آنجا که وارد داستان پردازی و افسانه سرایی نشویم، سعی می کنیم از طریق اطلاعات مستند در آثار خود او و مآخذ موثقی که به زدگی و تحقیقات و کشفیات اش اشاره کرده اند، راجع به اخلاق و شخصیت، شاگردان و معلمان، شغل و سفر و زندگی خانودگی اش صحبت کنیم.عبارت فوق بخشی از مقدمه ای است که بنفشه حجازی بر کتاب خود نوشته است. کتابی که سعی کرده در حد امکان روایت قابل اتکا و اعتمادی از زندگی خیام نیشابوری ارایه دهد.«گویا و خموش» نوشته بنفشه حجازی توسط نشر فرزان روز منتشر شده است.از جمله سرفصل های این کتاب می توان به وضع علوم در عصر خیام، زندگی خیام، جایگاه خیام در جهان ریاضیات، آثار ریاضی خیام، چهره ادبی خیام، رد صوفی بودن خیام، رباعیات خیام، انجمن عمر خیام، طربخانه و... اشاره کرد.

تمدن سازان بزرگ

سقراط، عیسی و بودا؛ از زندگی، شخصیت و افکار آنان چه می دانیم؟ چه چیز آنان را به هم می پیوندد؟ در چه جنبه هایی چنین باب روز و پسند فرزانگان زمانه ما شده اند؟اینها پرسش هایی است که فردریک لونوآر فیلسوف و نویسنده فرانسوی، سرپرست شورای نویسندگان نشریه لوموند ادیان و مدرس مدرسه مطالعات عالی در زمینه علوم اجتماعی می کوشد به آنها پاسخ دهد؛ پاسخ هایی که می توانند تا حدودی با ترسیم چهره این 3 شخصیت بزرگ جهانی به شناخت بهتر و دقیق تر ما از آنها کمک کند. «سقراط، عیسی، بودا 3 آموزگار زندگی» نوشته فردریک لونوآر با ترجمه قدرت الله مهتدی توسط انتشارات فرزان روز منتشر شده است. از جمله جذاب ترین سرفصل های این کتاب می توان به زایش یک رسالت، بودا بیداری درون، عیسی ندای خداوند، هنر تعلیم دادن، طنز سقراطی، معجزات عیسی و بودا، مواعظ بودا، هنر مردن، پسر انسان، انسان بیدار ذهن، عادل باش و... اشاره کرد.