آرشیو یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

دموکرات ها به زودی استیضاح ترامپ را به رای می گذارند

استیضاح ترامپ در ایستگاه آخر

سرویس خارجی: اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در نخستین ساعات کاری صبح روز جمعه به وقت محلی طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را تصویب کردند و بدین ترتیب استیضاح ترامپ رسمیت یافت.

استیضاح ترامپ به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است.  اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه حدود 14 ساعت در مورد طرح استیضاح دونالد ترامپ بحث و جدل کردند و در نهایت «جرولد نادلر» رئیس این کمیته، رای گیری در مورد طرح را به روز جمعه موکول کرد و در رای گیری روز جمعه نیز اعضای کمیته به استیضاح ترامپ رای دادند. هر دو بند مطرح شده برای استیضاح ترامپ یعنی «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» با 27 رای مثبت در برابر 17 رای منفی در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید.

بدین ترتیب طرح استیضاح ترامپ هفته آینده در صحن مجلس نمایندگان آمریکا به رای عمومی گذاشته خواهد شد و در صورت تصویب در این مجلس، به مجلس سنا ارسال خواهد شد و در آنجا دادگاه استیضاح علیه رئیس جمهور آمریکا تشکیل خواهد شد. در صورت تایید استیضاح در مجلس سنا توسط دست کم 67 سناتور از مجموع 100 سناتور مجلس سنا رئیس جمهور از مقام خود عزل خواهد شد. کارشناسان معتقدند از آنجا که سنا دست جمهوریخواهان است بعید به نظر می رسد که خروجی استیضاح در سنا برکناری ترامپ باشد و احتمالا وی در خان آخر استیضاح از سنا ، نجات خواهد یافت.

استعفای مقام ارشد پنتاگون

خبر دیگر از آمریکا این که معاون وزیر دفاع این کشور در امور آمادگی و کارکنان کناره گیری کرد. «جیمی استوارت»  در حالی که اندکی بیش از یک سال در این پست حضور داشته دومین مقام ارشد پنتاگون به شمار می آید که در کمتر از یک هفته از سمت خود اعلام کناره گیری می کند. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز من استعفای جیمی استوارت را که به وظایف خود تحت معاونت وزارت دفاع در امور آمادی و پرسنل عمل می کرد، پذیرفتم.» وزیر دفاع آمریکا به دلیل کناره گیری استوارت از پست خود هیچگونه اشاره ای نکرد.