آرشیو شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۹۰
سیاست
۳
روزنه

با دستور رئیس قوه قضائیه: اعزام به زندان تا زمان تامین وثیقه و کفالت ممنوع شد

منبع: شرق

رئیس قوه قضائیه در حکمی هرگونه اعزام به زندان تا زمان تامین وثیقه و کفالت را ممنوع کرد؛ دستوری که می تواند گامی مهم در راستای حبس زدایی و کاهش آسیب های زندان بر متهمان و خانواده آنان باشد. سال هاست در رابطه با موضوع کاهش جمعیت کیفری و استفاده قضات از قرارهای مناسب به جای قرار بازداشت موقت، بخش نامه و دستورالعمل های مختلفی صادر می شود اما مسئله تمایل قضات برای سختگیری بر متهمان است و راهی کردن آنان به زندان حتی شده برای چند ساعت یا چند روز به رویه ای معمول تبدیل شده است. از این رو این بار رئیس قوه قضائیه به طور کلی اعزام به زندان متهمان به دلیل عدم تودیع وثیقه یا معرفی کفیل در وقت اداری محاکم را ممنوع کرده است، تا زمانی که فرد بتواند کار اداری و اجرائی معرفی کفیل و وثیقه را انجام دهد، باید از اعزام به زندان فرد خودداری شود.

صدور قرار کفالت یا وثیقه در دقایق پایانی محاکم به خصوص در آخرین روز کاری هفته منجر به زندانی شدن بسیاری شده است. فرد با اینکه توان تامین وثیقه یا معرفی کفیل را داشته است، فقط به دلیل تعطیلات آخر هفته یا پایان ساعت اداری محاکم، راهی زندان می شود؛ امری که در محاکم سراسر کشور شکل و شمایلی عادی به خود گرفته است. حتی تعطیلات آخر هفته و بهانه های این چنینی در رابطه با تودیع وثیقه زندانیانی که قرار بازداشتشان به قرار وثیقه تغییر یافته نیز بسیار مشهود است و گاه فرد چند روز در پروسه انجام امور اداری تودیع وثیقه در زندان می ماند.

از این رو حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در جمع قضات در اصفهان گفته است: از سراسر کشور آماری در مورد کسانی که از یک ساعت تا دو روز در زندان بوده اند گرفتم؛ پرسیدم چرا یک ساعت زندان؟ عنوان شد: قرار صادر کردم تا برود و وثیقه بیاورد. چرا باید برای یک ساعت فرد به زندان برود؟ همان جایی که قرار را صادر می کنید، فرد را نگه دارید تا سند یا کفالتش را بیاورد. وی تاکید کرده است: نباید به زندان انداختن آسان باشد. من آمار سراسری دارم که نشان می دهد از یک ساعت تا یک یا دو روز فرد را نگه داشته اند در زندان تا برود وثیقه بیاورد. وقتی کسی به زندان رفت، آثار منفی خود را به همراه دارد.