آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۶
اقتصادی
۴

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر: قیمت سکه باز هم کاهش می یابد

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به کاهش 215 هزار تومان قیمت سکه در چند روز گذشته پیش بینی کرد روند کاهش قیمت طلا و سکه بازهم ادامه خواهد داشت.

محمد کشتی آرای در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه ، اظهار داشت: از چهارشنبه هفته قبل که روند کاهشی قیمت طلا و سکه همزمان با کاهش قیمت ارز آغاز شده، شاهد افزایش تعداد فروشنده ها در بازار بودیم.

وی با بیان اینکه قیمت سکه از آخرین معاملات روز پنج شنبه تا دیروز (یکشنبه) بیش از 215 هزار تومان کاهش یافته است، گفت: این درحالی است که قیمت جهانی طلا، تغییری نداشته و مهمترین دلیل ریزش قیمت ها در بازار، کاهش قیمت ارز است.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: روند کاهشی قیمت طلا و سکه باعث افزایش عرضه در بازار شده به نحوی که عرضه بیشتر از تقاضاست. قیمت سکه هم اکنون حباب ندارد، [اما] روند کاهشی قیمت طلا و سکه احتمالا تا دو روز آینده (امروز و فردا) ادامه داشته باشد.

گفتنی است، روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار با کاهش نسبت به شنبه چهار میلیون و 321 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 289 هزار تومان معامله می شود. لازم به ذکر است، هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 550 تومان می باشد.

هفته گذشته قیمت دلار تا 14 هزار تومان افزایش یافته بود اما با تدابیر بانک مرکزی (در حوزه محدودیت تراکنش ها) نرخ ارز مجددا کاهش یافت و طی چند روز گذشته (از چهارشنبه هفته قبل تا یکشنبه همین هفته) حدود 1500 تومان از قیمت دلار کاسته شده است.

در همین زمینه، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: علی رغم جو روانی ایجاد شده در بازار ارز و نوسانات در این بازار طی هفته های اخیر، خوشبختانه مدیریت بازار از نظر ریال و ارز توسط بانک مرکزی موجب ایجاد تعادل و آرامش دوباره در بازار ارز شد.

وی راجع به کاهش نرخ ماهانه و نقطه به نقطه تورم تولیدکننده در آبان ماه گفت: این آمار نشان دهنده موفقیت بانک مرکزی در کنترل تورم بوده است و علی رغم نوسانات اخیر در بازار ارز و سایر بازارها تلاش می کنیم با تداوم آرامش و تعادل بازار ارز در سایر بازارها نیز آرامش برقرار کنیم و روند کاهنده نرخ تورم را ادامه دهیم.