آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۶
شهرستان ها
۷

2200 حلقه چاه غیرمجاز در البرز مسدود شد

کرج - خبرنگار کیهان : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز اعلام کرد که در اجرای صیانت از آبخوان ها و سفره های زیرزمینی، دو هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف این استان مسدود شد.

داود نجفیان، اظهار داشت: اکنون حدود 17 هزار حلقه چاه در استان البرز وجود دارد که 11 هزار حلقه چاه آنها  غیرمجاز است.

این مسئول با اشاره به اینکه پر کردن چاه های غیرمجاز برای شرکت آب منطقه ای البرز هزینه بر است، افزود: برای مسدود کردن هرحلقه چاه غیرمجاز حدود پنج تا 10 میلیون تومان اعتبار لازم است.

نجفیان افزود:در بحث پرکردن چاه های غیرمجاز اکنون اولویت با انسداد چاه هایی است که در بخش کشاورزی و  بالای 10 لیتر در ثانیه آبدهی دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز خاطرنشان کرد: با پر کردن هرحلقه چاه غیرمجاز مقادیر قابل توجهی از مصرف آب سفره های زیرزمینی جلوگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته 110 دستگاه حفار غیرمجاز توسط نیروهای شرکت آب منطقه ای البرز ضبط شد.

نجفیان با اشاره به اینکه یکی از موانع اصلی  در این بخش عدم مشارکت مردم است، گفت: با توجه به اینکه سفره های زیرزمینی محدود بوده و سهم افراد نیز دربرداشت از آنها مشخص است هر حلقه چاه غیرمجاز که حفر شود از سهم افرادی که دارای چاه مجاز هستند،کاسته می شود اما برخی افراد از کنار این موضوع به راحتی می گذرند و حفر چاه های غیرمجاز  در مناطق مختلف را به شرکت آب منطقه ای البرز اطلاع رسانی نمی کنند.

این مسئول بیان داشت: اکنون قوه قضائیه و دولت به دنبال حذف چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت ها هستند و اکنون تنها مشکلی که وجود دارد بحث اعتبار برای انسداد چاه های غیرمجاز است.

نجفیان تاکید کرد که اگر با جمعیت موجود برای حفظ کشاورزی و سفره های زیرزمینی چاه های غیرمجاز مسدود شود مشکلی برای تامین آب از سفره های زیرزمینی نخواهیم داشت.

اکنون استان البرز دارای پنج دشت است که چهار دشت آن به لحاظ کمبود منابع آبی زیرزمینی ممنوعه اعلام شده است.