آرشیو دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸، شماره ۴۵۶۱
جلد دوم
۷
مرور

زنان کارتن خواب تهران امسال در خیابان نمی مانند

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد که امسال برای تمام زنان کارتن خواب شهر تهران، گرمخانه و سرپناه برای در امان ماندن از سرمای زمستان دایر است.

محمدرضا جوادی یگانه به دنبال این اعلام، اشاره داشت که جانمایی برای ایجاد 5 گرمخانه استاندارد انجام شده اما مکان یابی برای ایجاد گرمخانه بسیار دشوار است چون باید دوری از مکان های مسکونی و نزدیکی به شهر، همزمان مورد توجه باشد. به گفته جوادی یگانه، در حال حاضر گرمخانه ای هم نزدیک به روددره فرحزاد برای زنان ایجاد شده که با آغاز فعالیت این گرمخانه، در حال حاضر 3 گرمخانه که از فضاهای متعلق به شهرداری تهران است، با ظرفیت 550 تخت، برای زنان کارتن خواب و بی سرپناه شهر تهران فعال است.

ظرف ماه های گذشته اعلام شد که تعداد زنان کارتن خواب در شهر تهران حدود 1500 نفر است. در حال حاضر علاوه بر گرمخانه هایی که توسط شهرداری تهران برای زنان بی خانمان ایجاد شده، انجمن های غیردولتی هم سرپناه هایی برای این زنان ایجاد کرده اند. جمعیت خیریه تولد دوباره، یکی از سمن های پرسابقه در این زمینه است که حداقل از یک دهه قبل، در مناطق جنوبی شهر تهران، سرپناه شبانه برای زنان معتاد بی خانمان ایجاد کرد. موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی هم از دیگر انجمن های غیردولتی است که از سال ها قبل در غرب تهران سرپناه شبانه برای زنان بی خانمان ایجاد کرده و سه هفته قبل هم موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت، یک مرکز جامع خدمات کاهش آسیب اعتیاد، ویژه زنان بی خانمان و معتاد در میدان شوش دایر کرد که سرپناه شبانه، بخشی از خدمات این مددسراست. جمعیت خیریه طلوع بی نشان ها هم ظرف یک دهه اخیر و به دنبال راه اندازی مددسرایی برای مردان بهبودیافته از اعتیاد، مرکز جداگانه ای برای زنان بهبودیافته ایجاد کرد که طی یک دهه اخیر، زنان کارتن خوابی که با حمایت های این انجمن غیردولتی، از اعتیاد پاک می شوند تا زمان توانمند شدن و کسب استقلال برای ورود به جامعه، در این سرپناه زندگی می کنند.