آرشیو دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۰
صفحه آخر (جهان)
۱۲

آتش بس در لیبی شروع نشده نقض شد!

آتش بسی که با پیشنهاد ترکیه و روسیه در لیبی برقرار شده بود، چند ساعت پس از آغاز، در جاده «صلاح الدین» طرابلس نقض شد.

شبکه تلویزیونی«الجزیره» دیروز گزارش داد: «در اولین روز آتش بس بعد از دعوت روسای جمهوری ترکیه و روسیه از گروه های لیبیایی برای برقراری آتش بس، آرامشی شکننده در طرابلس حکم فرما شده است...آرامش بعد از بیش از هشت ماه درگیری خونین به طرابلس بازگشته است». سپس خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش داد که، «احمد المسماری» سخنگوی ارتش خلیفه حفتر، در یک پیام ویدئویی امروز اعلام کرد این نیرو ها آتش بس را پذیرفته اند، اما در صورت نقض آن به شدت پاسخ خواهند داد.

اما آتش بسی که از 12 بامداد روز یکشنبه 12 ژانویه (22 دی) آغاز شده بود، «شکننده تر» از این حرف ها بود و چند ساعت بعد همین شبکه «الجزیره» اعلام کرد، دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرده نیرو های ژنرال «خلیفه حفتر» آتش بس در این کشور را در جاده صلاح الدین در طرابلس، پایتخت لیبی، نقض کرده اند.

این در حالی است که هیئت نمایندگی سازمان ملل در لیبی ضمن استقبال از اعلام برقراری آتش بس و توقف عملیات نظامی از سوی طرف های درگیر در این کشور، ابراز امیدواری کرده بود همه طرف های درگیر در لیبی به آتش بس پایبند باشند و زمینه را برای تلاش های صلح جویانه فراهم کنند.

یک سوی این جنگ نیروهای دولت وفاق ملی هستند که پشتیبانی ترکیه و چند کشور اروپایی را دارند و سوی دیگر نیروهای «حفتر» موسوم به ارتش ملی که برخی کشورهای عربی از آن حمایت می کنند. پس آتش بس واقعی بین این دو نیرو، فقط آتش بس بین دو جریان داخلی نیست، بلکه دنباله های خارجی آنان نیز باید به آتش بس برسند. از این رو، نمی توان دنبال راه حل ساده برای مشکل لیبی گشت و به نظر نمی رسد، با آرزوی پایان یافتن مشکلات از طرف «آنگلا مرکل» و چند تماس دیپلماتیک ساده کسی از این چاه بیرون بیاید.