آرشیو دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸، شماره ۵۵۷۵
زندگی: سلامت
۱۴
خبر سلامت

نکات تغذیه ای مهم برای زنان بالای 50 سال

یاسمین مشرف
منبع: mayoclinic.org

روند طبیعی افزایش سن، تغییراتی را در بدن افراد ایجاد می کند. با توجه به این تغییرات باید به نکاتی درباره رژیم غذایی افراد مسن توجه بیشتری شود.

دریافت کلسیم برای سلامت استخوان ها: با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا می کند. از هر سه زن بالای 50 سال، یک زن در معرض خطر شکستگی به دلیل پوکی استخوان قرار دارد. نرخ ابتلای مردان به این مشکل سلامت کمتر است اما آنها نیز تحت تاثیر پوکی استخوان قرار می گیرند. کارشناسان می گویند با افزایش سن، کلسیم کمتری جذب بدن می شود. افزون بر این توانایی تحمل لبنیات -که منبع عمده کلسیم است - در برخی از زنان با افزایش سن کاهش پیدا می کند. بنابراین این افراد باید کلسیم مورد نیاز خود را از منابع دیگری مثل سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آب پرتقال و دیگر منابع خوب کلسیم تامین کنند.

 پروتئین برای توده عضلانی سالم: با افزایش سن، معمولا میزان تحرک زنان کاهش پیدا می کند. این شرایط بروز مشکلی به نام ساکوپنیا یا کم ماهیچگی را به همراه دارد، به طوری که زنان در حدود 80 سالگی ممکن است نیمی از حجم ماهیچه های اسکلتی خود را از دست داده باشند. مصرف پروتئین کافی، تاثیرات از بین رفتن ماهیچه ها را کاهش می دهد. درکنار گوشت، مواد غذایی دیگری مانند سویا، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، دانه ها و لوبیا نیز از منابع خوب پروتئین هستند.

ویتامین B12 برای تقویت عملکرد مغز: کارشناسان می گویند با افزایش سن، زنان مواد مغذی کمتری را از غذاها جذب می کنند. یکی از مهم ترین مواد مغذی که به اندازه کافی جذب نمی شود ویتامین B12است که برای حفظ گلبول های سالم خون و عملکرد مغز ضروری است. بهترین منابع ویتامین B12، تخم مرغ، شیر، گوشت بدون چربی، ماهی و غذاهای غنی شده مانند غلات و حبوبات هستند. اما حتی افراد مسنی که غذاهای حاوی ویتامین B12 کافی مصرف می کنند هم ممکن است در جذب کافی این ویتامین مشکل داشته باشند. بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف مکمل صحبت کنند.

 توجه به دو نکته: به گفته کارشناسان، تمرکز روی مصرف غلات کامل و میوه و سبزیجات به جلوگیری از بسیاری از مشکلات رایج مرتبط با افزایش سن کمک می کند. همچنین افراد بالای 50 سال باید به مصرف کافی آب توجه داشته باشند زیرا درک تشنگی با افزایش سن تغییر می کند. بنابراین این افراد باید سعی کنند حتی اگر احساس تشنگی نمی کنند، آب زیادی بنوشند.